Fysik

Opgave til halveringstykkelsen - Fysik

03. februar 2021 af Susi2300 - Niveau: B-niveau
Jeg har brug for hjælp til en opgave, opgaven lyder således:

Det oplyses, at den radioaktive isotop thorium-232 udsender gammakvanter med en energi på 63,8 keV.

.a)  Bestem ud fra figuren på side 31 (den er vedhæftet) i denne note halveringstykkelsen for ovenstående y-stråling i henholdsvis bly og atmosfærisk luft.

.b)  Hvor stor en del af strålingen vil passere igennem en blyafskærmning på 2 mm?

.c)  Hvor stort et lag atmosfærisk luft skal der til, for at strålingen bliver reduceret til-
svarende som under b)?

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2021 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

gå ind på x-aksen ved 63,8 keV.  og aflæs på kurverne halveringstykkelsen

Brug at andelen af strålingen er (½)t/t½ hvor t er tykkelsen og t½ er halveringstykelsen

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. februar 2021 af ceren19

Jeg ved ikke hvordan jeg kan løse opgave b og c?

Brugbart svar (0)

Svar #4

gå ind på x-aksen ved 63,8 keV.  og aflæs på kurverne halveringstykkelsen

Brug at andelen af strålingen er (½)t/t½ hvor t er tykkelsen og t½ er halveringstykelsen

Jeg ved ikke hvordan jeg kan løse opgave b og c?

Brugbart svar (1)

Svar #5

du skal bare bruge formle jeg har angivet i #2. Hvad er problemet ved det? Formlen er iøvrigt (½)t/t½ ikke (½)t/t½

Brugbart svar (0)

Svar #6

Så bly har en halveringstykkelse på 12mm og den atmosfæriske luft har en halveringstykkelse på ca 280 mm. 

b:  (1/2)2/12 = 0,890

Brugbart svar (0)

Svar #7

du skal bare bruge formle jeg har angivet i #2. Hvad er problemet ved det? Formlen er iøvrigt (½)t/t½ ikke (½)t/t½

Så bly har en halveringstykkelse på 12mm og den atmosfæriske luft har en halveringstykkelse på ca 280 mm. 

b:  (1/2)2/12 = 0,890

Skriv et svar til: Opgave til halveringstykkelsen - Fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.