Kemi

Organisk kemi: nukleofiler og elektrofiler

12. februar 2021 af Amalie1234324 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg er i gang med at løse opgaver og gør mig klar til organisk kemi test. Jeg sidder fast ved en opgave, hvor jeg ved hvad svaret burde være, men er i tvivl om hvorfor ingen anden slags reaktion sker. På billedet angriber nukleofilen OH- elektrofilen Hydrogen. Det jeg ikke forstår kunne nukleofilen OH- ikke vælge at angribe den positive carbon, hvor den psotive carbon kunne fungere som elektrofilen frem for hydrogen. 

På forhånd tak :)

Vedhæftet fil: hjælp 1.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. februar 2021 af Heptan

Jo det kan den vel godt, men produktet bliver så identisk med reaktanten, fordi det andet OH- bliver smidt ud.

Reaktionen på billedet er en syre-base reaktion, og de sker generelt hurtigere end alle andre reaktioner. Så kig altid efter en syre/base-reaktion inden du går videre (hvis læreren nu stiller et trickspørgsmål).

Noget andet at betragte er hård/blød reglen. H+ og OH- er begge hårde elektrofile/nukleofile fordi deres ladning er koncentreret i lille volumen, så de vil foretrække at reagere sammen. Carbon er stadig hård, men ikke lige så hård som H+.


Svar #2
16. februar 2021 af Amalie1234324

Mange tak for forklaring :) 

Fortsæt en god aften


Skriv et svar til: Organisk kemi: nukleofiler og elektrofiler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.