Fysik

Faldskærmsudspringer vs. kageform

20. februar 2021 af louisesørensen2 - Niveau: B-niveau

Hej

Bemærk vedhæftede graf

Jeg har et spørgsmål som hedder:

1) Hvad sker der med hastigheden? Hvor stor er luftmodstanden sammenlinget med tyngdekraften på faldskærmsudspringeren - særligt ved t= 0, 23s, 42s, 50s og 70s?

2) Hvordan adskiller denne (v,t)-graf sig fra kageformens fald?

Er der nogle som vil kigge mine svar efter?

Hertil har jeg svarende følgende:

SVAR 1)Fra udspringeren hopper ud af flyet til vil tyngdekraften være den samme hele tiden. Luftmodstanden afhænger derimod af hastigheden. Ved lav hastighed er tyngdekraften større end luftmodstanden, så derfor vil luftmodstanden sammenlignet med tyngdekraften være mindre end tyngdekraften i t=0s .

Ved t= 23s vil hastigheden være blevet så stor, som gør at luftmodstanden stiger, at tyngdekraften og luftmodstanden er lige store, og derved er der opnået en konstant hastighed.

ved t=42s må udspringeren have udløst sin faldskærm, som vil resultere i en hastighedsfald. Når hastigheden aftager sker der en deceleration, det må betyde at luftmodstanden er blevet meget større end tyngdekraften igen. 

Ved t=50s er der tale om konstant hastighed igen, der må konkluderes at luftmodstanden og tyngdekraften igen er lige store.

Afslutningsvis ved t = 70s er udspringeren landet på Jorden, og nu er tyngdekraften igen større end luftmodstanden, og derfor bliver udspringeren på jorden

SVAR 2):

Denne v,t-graf adskiller sig fra kageformens graf, ved at denne har en udløsende faldskærm, som gør at udspringeren ikke falder med samme konstante hastighed, som kageformen vil gøre efter den er stoppet med at accelerer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2021 af Soeffi


Skriv et svar til: Faldskærmsudspringer vs. kageform

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.