Fysik

Trykket i vodka

21. februar 2021 af louisesørensen2 - Niveau: B-niveau

Hej derude

Bemærk vedhæftede

Jeg har en opgave som hedder:

"Hvorfor står vodkaen højere i glasset i situation B end i situation A?"

Hertil har jeg svaret:

Ud fra Archimedes’ lov, som siger at når loddet er nedsunket i vodkaen, så taber det lige så meget vægt, som den fortrængte vodkamængde vejer. Dvs. at før loddet blev nedsænket i vodkaen, så var der et område, hvor loddet er placeret i billede B, som var optaget af vodka, så når loddet nedsænkes, så vil den fortrængte vodkamængde stiger volumen fordi denne plads jo nu bliver optaget af loddet, så vodkaen skal finde sig til rette i beholderen

Mine spørgsmål er så:

1. Hvordan er min besvarelse?

2. Hvordan kan jeg beskrive dette med formler? (Det er ikke påkrævet i opgaven, men tænker det kunne være godt at inddrage.)

Tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. februar 2021 af janhaa

fordi loddet er nedsenket (immersed).


Brugbart svar (2)

Svar #2
21. februar 2021 af ringstedLC

 

#0

Hertil har jeg svaret:

Ud fra Archimedes’ lov, som siger at ...

Efter "Ud fra" et eller andet bør der komme en slutning, - altså hvad kan du slutte ud fra Archimedes lov. Loven omhandler opdrift, altså en kraft, så det efterfølgende om volumeforøgelse kan ikke sluttes heraf. Forslag:

Da loddets volume (og densitet) fortrænger et tilsvarende volume af vodka og grundfladen er den samme, må højden af vodkaen stige.

Eventuelle formler:

\begin{align*} V_A &= V_{vodka}=G\cdot h_A\Rightarrow h_A=\frac{V_{vodka}}{G}\;,\;G=\,\text{grundflade} \\ V_B &= V_{vodka}+V_{lod} \\ &=V_A+17.5\;cm^3 =G\cdot h_B\Rightarrow h_B=\frac{V_{vodka}+17.5\;cm^3}{G} \\ \frac{V_{vodka}+17.5\;cm^3}{G} &> \frac{V_{vodka}}{G} \Rightarrow h_B>h_A\end{align*}


Svar #3
21. februar 2021 af louisesørensen2

Tak for et meget godt og uddybende svar!

Lige på falde rebet, når loddet er fuldstændig nedsunket i væske vil der så virke en normalkraft på loddet eller der "kun" tyngdekraft og opdriftskraft som virker på loddet?


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. februar 2021 af ringstedLC

#3: Ikke "nedsunket", men nedsænket. Vistnok fordi nogen eller noget har sænket det i modsætning til fx loddets tilstand i B, hvor tilstanden er nedsunken.

Loddet er i hvile, så jaaah, - men her taler vi så om opdrift + snorekraft = tyngdekraft i stedet for. Hvis opdrift = tyngdekraft ville loddet flyde med krogen i overfladen og snoren være slap.


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. februar 2021 af mathon

Normalkraften er en reaktionskraft fra et fast underlag. Loddet - mens det er ophængt. - leverer ingen aktion, hvorfor det heller ikke påvirkes af en reaktion.


Skriv et svar til: Trykket i vodka

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.