Kemi

Potentiometrisk titrering af ethansyre

26. februar 2021 af louisesørensen2 - Niveau: B-niveau

Hej derude,

jeg er i gang med at lave en kemi rapport omkring en potentiometrisk titrering af ethansyre. Hertil har vi lavet et forsøg hvor vi har fået data, og ud fra denne data er der blevet lavet noget som ligner en logitisk graf. 

BEMÆRK VEDHÆFTEDE

To af de sidste spørgsmål i rapporten lyder som følgende:

7. Slå pKs værdien for ethansyre op i en tabel

- Dette har jeg gjort, og denne er aflæst til 4.76

Næste spørgsmål lyder:

8. Aflæs pKs værdien for ethansyre på titrerkurven:

- Her er jeg lidt i tvivl, jeg formoder stærkt at jeg skal aflæse hvor på grafen 4.76 er?

Det meget simpelt, men jeg skal bare lige sikre mig det. 

Fordi den sidste opgave siger nemlig:

Sammenlign den fundne pKs værdi med tabelværdien

- Og dette forstår jeg slet ikke.

P.s. det skal lige siges at titrerkurven er pH som funktion af den tilsatte V(NaOH) i opløsningen

Håber nogle vil hjælpe mig, med et skub videre.

God weekend


Svar #1
26. februar 2021 af louisesørensen2

Er man interesseret i at jeg skal beregne pH-værdien i ækvivalenspunktet?


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. februar 2021 af mathon

pKs er den pH-værdien svarende til den halve titratormængde:

                    \small \begin{array}{llllll} pH=pK_s+\log\left ( \frac{V}{V_o-V} \right )&&\textup{hvor }V_o \textup{ er det \ae kvivalente volumen }NaOH\textup{ ved }\\&& \textup{\ae kvivalenspunktet og }V\textup{ er det under titreringen}\\&& \textup{tilsatte volumen }NaOH.\\\\ pH=pK_s+\log\left (\frac{\frac{1}{2}V_o}{V_o-\frac{1}{2}V_o} \right )&&\textup{Ved \textbf{{\color{Red} halvt}} titratorvolumen}\\\\ pH=pK_s+\log\left ( \frac{\frac{1}{2}V_o}{\frac{1}{2}V_o} \right )\\\\ pH=pK_s+\log\left (1\right)\\\\ pH=pK_s+0\\\\ pH=pK_s \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. februar 2021 af Soeffi

#1...Er man interesseret i at jeg skal beregne pH-værdien i ækvivalenspunktet?

Nej, du skal finde V(NaOH) i ækvivalenspunktet og derudfra pKs som vist:...

Vedhæftet fil:2001468.png

Svar #4
27. februar 2021 af louisesørensen2

Ah okay! jeg forstår. Mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2023 af Hejmeddig12344444

#2

pKs er den pH-værdien svarende til den halve titratormængde:

                    \small \begin{array}{llllll} pH=pK_s+\log\left ( \frac{V}{V_o-V} \right )&&\textup{hvor }V_o \textup{ er det \ae kvivalente volumen }NaOH\textup{ ved }\\&& \textup{\ae kvivalenspunktet og }V\textup{ er det under titreringen}\\&& \textup{tilsatte volumen }NaOH.\\\\ pH=pK_s+\log\left (\frac{\frac{1}{2}V_o}{V_o-\frac{1}{2}V_o} \right )&&\textup{Ved \textbf{{\color{Red} halvt}} titratorvolumen}\\\\ pH=pK_s+\log\left ( \frac{\frac{1}{2}V_o}{\frac{1}{2}V_o} \right )\\\\ pH=pK_s+\log\left (1\right)\\\\ pH=pK_s+0\\\\ pH=pK_s \end{array}

Hej Mathon. Jeg forstår ikke hvad V_0 har med V at gøre, du skriver ligefrem at ved halvt titratorvolumen hedder den åbenbart 1/2 V_0, er det ikke 1/2 V?


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. april 2023 af mathon

Genlæs #2


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. april 2023 af Hejmeddig12344444

#6

Genlæs #2

Findes der egentlig en formel der ligner den samme men bare med koncentrationerne af base og syre indenfor logaritmen?


Skriv et svar til: Potentiometrisk titrering af ethansyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.