Matematik

Frekvensen angiver, hvor meget noget er i forhold til noget andet

04. marts 2021 af Mat3matik (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Frekvensen angiver, hvor meget noget er i forhold til noget andet .Sammenlign det virkelige antal hvide med frekvenserne for de hvide i  hver af de tre poser .Beskriv dine iagttagelser.e Hvor er der i virkeligheden flest røde centikuber? fHvor er der forholdsvis flest røde centikuber ?g Beskriv hvornår du vil kunne have fordel af at svare (e), oghvornår (f).


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2021 af AMelev


c) 16 C-hvide, så 32 hvide og 12 A, 15 B og 24 C, dvs. i alt 51.
Frekvensen af hvide er altså 32/51 = 0.627 = 62.7%

d) Frekvensen af hvide i 
A: 8/12 =2/3 = 0.667 = 66.7%
B: 8/15 = 0.533= 53.3%
C: 16/24 = 2/3 = 0.667 = 66.7%
Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad der menes med "Sammenlign det virkelige antal hvide med frekvenserne for de hvide i  hver af de tre poser". Jeg forstår måske ikke, hvad der menes "det virkelige antal" eller, hvad der menes med iagttagelser her.
Et bud: Der er flest hvide i C (16), men frekvensen af hvide er den samme (66.7%) i A og C, så der er forholdsmæssigt (relativt) lige mange i A og C, men færre (53.3%) i B.

e) I virkeligheden er der flest røde i C, nemlig 7 mod hhv. 6 i B og 3 i A.

f) A: 3/12 = 1/4 = 25%, B: 6/15 = 2/5 =40%, C: 7/24 = 0.292 = 29.2%
Forholdsmæssigt (relativt) er der flest røde i B

g) PAS! Hvordan kan jeg have fordel af at svare (og på hvad) med spørgsmål, som både (e) og (f) er? Jeg forstår slet ikke spørgsmålet.
 


Skriv et svar til: Frekvensen angiver, hvor meget noget er i forhold til noget andet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.