Matematik

Solanlæg - noget med trigonometri og arealberegning

06. marts 2021 af nighthunter21 - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har brug for hjælp til opgave 46, som er vedhæftet.

Jeg forstår ikke hele opgaven, men jeg forstår godt hvad jeg skal i punkt b. Jeg skriver lige punkt b ned igen herunder:

"Bergen arealet af solanlægget"

Hvordan skal jeg kunne gøre det? Jeg kender hverken længden, diagonalen eller graderne for solanlægget. Det eneste jeg ved er hvor højt oppe det sidder og hvor bred den er.

Hvad jeg prøvede at gøre

Siden der ikke var så forfærdeligt mange informationer omkring solanlægget prøvede jeg at finde flere. Herunder ses nogle billeder at mit arbejde:

[Sideprofil af solanlægget] [Solanlægget set ovenfra]

Hvis nogle kunne hjælpe mig ville det være super. Tak på forhånd

Vedhæftet fil: IMG_4328.JPG

Svar #1
06. marts 2021 af nighthunter21

Det ser ikke ud til at linkene til billederne virker. Så jeg vedhæfter dem bare en af gangen.


Svar #2
06. marts 2021 af nighthunter21

[Solanlægget set ovenfra]


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2021 af ringstedLC

a) og b) Det er desværre en mangelfuld opgavetekst. Men vha. Google kan du finde frem til vinklen på https://www.vivaenergi.dk/visningsside?PID=5555&itemId=Referencer:797 og så beregne endefladens hypotenuse:

\begin{align*} \sin(v) &= \frac{235-60}{\text{hyp.}}\Rightarrow \text{hyp.}=\frac{235-60}{\sin(v)} \\ A &= \text{hyp.}\cdot 1220 \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. marts 2021 af AMelev

#0 Hvor stammer opgaven fra?
Har du ikke tidligere fået opgivet målene på det enkelte panel?
Hvor har du de oplysninger/billeder fra, som du har i #1 og #2?


Svar #5
06. marts 2021 af nighthunter21

Opgaven stammer fra 'matematrix 9' - alinea. Den vedhæftede fil viser nogle andre opgaver som jeg heller ikke har formået at lave. Jeg tror gerne at den supplerende tekst øverst på side 152 kunne have noget med det at gøre, men det så jeg bort fra...

Vedhæftet fil:IMG_4334.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. marts 2021 af AMelev

#5 Jeg kan ikke umiddelbart se den nødvendige information her.
Er der noget før opgave 46, du ikke har taget med, eller er der relevant info før side 152?
Læg lige alle sider om emnet op - gerne i en pdf-fil.


Svar #7
06. marts 2021 af nighthunter21

Jeg kan faktisk heller ikke finde noget nødvendigt information til opgaven, ud fra det som jeg har lært af kapitlet indtil videre. Opsummeret synes jeg at jeg har lært 5 ting:

- Ligedannethed (skalafaktoren)

- cos-1(b/c), sin-1(a/c), tan-1(a/b)

- cos(A)=b/c, sin(A)=a/c, tan(A)=(a/b)

- a2+b2=c2

- Enhedscirklen

Jeg har bl.a. set de videoer omkring enhedscirklen som ligger i QR koderne på hhv. side 150 og side 151. De taler ikke ret meget om tangens i en sammenhæng til enhedscirklen, men i hvert fald bliver cosinus og sinus bevist i dem.


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. marts 2021 af AMelev

Jeg bad dig bare om upload af alle de sider, der hører til temaet solenergi. Men spørg evt. din lærer om, hvad dimensionerne for et solcellepanel er.


Skriv et svar til: Solanlæg - noget med trigonometri og arealberegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.