Kemi

Methanol som protisk solvent og nukleofil

07. marts 2021 af Amalie1234324 - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg har lært at proiske solventer som feks methanol fortrækker svage baser. Men i denne opgave siges der, at den stærkeste base er den bedste nukleofil? Jeg er så forvirret. Nogen der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. marts 2021 af Heptan

Den stærkeste base er den bedste nukleofil.

Men som du siger, så er svage baser bedre nukleofile i polære protiske solventer. Det skyldes at solvent molekylerne omringer stærke baser og deaktiverer dem som nukleofile.


Svar #2
10. marts 2021 af Amalie1234324

men her er vand jo en svag base i forhold NH3. Så burde den ikke være nukleofilen, når vi nu har et protisk solvent, som foretrækker svage baser?


Svar #3
10. marts 2021 af Amalie1234324

Hvornår er det man vil vælge en stærk base i protiske solventer. Er der ikke en regel eller noget. For i andre opgaver som jeg har lavet har jeg valgt den svage base i protiske solventer, og de var rigtige hele vejen. Det er blot denne opgave der driller.


Svar #4
11. marts 2021 af Amalie1234324

Nogen der kan hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. marts 2021 af Heptan

Der er mange faktorer at overveje. 

Hvis man skal generalisere protiske solventer, så vil jeg sige:

Kigger man på en kolonne i det periodiske system, så er den svageste base mest nukleofil (I- > F-).

Kigger man på en række, så er den stærkeste base mest nukleofil (NH3 > OH2).

Har man et neutralt og et negativt ladet stof, så er den neutrale mere nukleofil (NH3 > NH2-).

Se evt. også https://www.masterorganicchemistry.com/tips/what-makes-a-good-nucleophile/


Skriv et svar til: Methanol som protisk solvent og nukleofil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.