Fysik

Resistivitet afhængigt af længde og tværsnitareal

07. marts 2021 af Krollo (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal undersøge, om nedenstående formel kan beskrive resistiviteten i en metaltråd og bestemme størrelsen af resistiviteten.
R= \rho *\frac{L}{A}
Her er dataene fra forsøget.

Jeg skal lave en graf, der viser sammenhængen mellem resistiviteten og hhv. længden og tværsnitarealet. Er i tvivl om, om jeg har gjort det korrekt. Her er de grafer, jeg har lavet.

Graf for modstand afhængigt af metaltrådens længde.

Graf for modstand afhængigt af metaltrådens tværsnitareal.

Jeg forstår ikke, hvorfor man skal lave en lineær regression i den første, og en potens regression i den anden... Kan nogen forklare det? Jeg ved heller ikke, hvordan jeg skal udregne størrelsen af resistiviteten. Metaltråden er lavet af Kanthal D.

Mange tak på forhånd! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. marts 2021 af peter lind

Potensregressionen er fordi resistiviteten er omvendt proportionalt med diameteren i 2.potens.

Du skal simpelthen gøre ligesom du har gjort i den føste del: foretage regression dog ikke en lineær regression


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. marts 2021 af mathon

Længde pr tråd = 10 cm


Svar #3
07. marts 2021 af Krollo (Slettet)

Ok, men jeg forstår ikke, hvordan jeg skal udregne resistiviteten ud fra regressionerne?


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. marts 2021 af peter lind

Du tager den værdi for hældningen du har fået fra det første forsøg og deler det med A = πr2 i


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. marts 2021 af mathon

Du tager den værdi for hældningen du har fået fra det første forsøg og ganger det med A = π r2 


Skriv et svar til: Resistivitet afhængigt af længde og tværsnitareal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.