Matematik

Matematisk bevis

13. marts 2021 af Quarr - Niveau: 9. klasse

Hej skal bevise at man kan beregne et areal af et beskåret kvadrat via: 5/8 *a2 hvor a er sidelængden og pi er sat til 3.

Er det rigtigt det jeg har foretaget mig at gøre?

Har også et andet spørgsmål: Hvordan beviser man hvorfor man kan beregne a(hældningen) via: y2-y1/x2-x1 samt b? Vil gerne vide hvor det kommer fra fordi det fremmer bedre forståelsen.

Vedhæftet fil: matematik bevis opg 7.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. marts 2021 af AMelev

Læg billeder (eller evt. pdf-fil) op i stedet for et Worddokument. Ikke alle lektiehjælpere kan læse Word.

Hvad menes med et beskåret kvadrat? Kan du ikke lægge et billede af selve opgaven op - helst med figur.

NB! Kun en opgave pr. tråd, ellers bliver det let noget rod.

Svar #2
13. marts 2021 af Quarr

Okay, se den vedhæftede fil. Ja, jeg glemte helt at jeg kun må skrive noget til dette i dette forum. :-)

Et beskåret kvadrat er et kvadrat hvor noget af kvadratet er væk.
- - -

Ja

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2021 af StoreNord

Med hensyn til din Word-fil: 
                           Hvad du skriver efter linjen med "r=radius" er alt uforståeligt kaos.   :-)

Jeg kan ikke se, at du har lavet tegningen første opgave.
Resten af opgaverne skal besvares med tal; bortset fra den sidste.

Svar #4
13. marts 2021 af Quarr

Man kan ikke lave store parenteser omkring det jeg ville gøre i Word, det er hvorfor det er dårligt. Jo, jeg har lavet alle de andre spørgsmål, de var lette. 7.5 skal besvares med bogstaver inddraget også.

O=Omkreds=3a+2*π*(a/2)

- - -

Ja

Brugbart svar (1)

Svar #5
13. marts 2021 af StoreNord

Godt ord igen, med der mangle i hvert fald lighedstegn.
Men bruger du ikke Wordmat?

Nå men så har du jo svaret på hele opgave 7.

Brugbart svar (1)

Svar #6
13. marts 2021 af AMelev

Et beskåret kvadrat er et kvadrat hvor noget af kvadratet er væk.

Den beskrivelse er alt for upræcis i forhold til opgaven. Det er helt væsentligt, at det er en halvcirkel, hvis diameter er kvadratets sidelængde, der skæres væk.

Du tænker/regner vist rigtigt, men du formulerer forkert. Og så skal du have forbindelse mellem dine regnerier.

Se vedhæftede.

Svar #7
13. marts 2021 af Quarr

Jeg bruger det almindelige Word. Wordmat er sikkert alt for indviklet til at jeg kan nå at lære det på under to måneder. Jeg kan godt installere det en dag.

Forstår ikke hvad du gør i sidste udregning. Der kan jeg ikke følge med udfra det jeg har rettet. Ved ikke hvilken regel du har brugt til det.

- - -

Ja

Brugbart svar (1)

Svar #8
14. marts 2021 af AMelev

1) Man ganger en brøk med et ta ved at gange tallet på i tælleren
2) Man dividerer en brøk med et ta ved at gange tallet på i nævneren

a^2-\frac{3\cdot \left (\frac{a}{2} \right )^2}{2}= a^2-\frac{3\cdot \frac{a^2}{4}}{2}\overset{1)}{=} a^2-\frac{\frac{3\cdot a^2}{4}}{2}\overset{2)}{=} a^2-\frac{3\cdot a^2}{4\cdot 2}=...

Svar #9
15. marts 2021 af Quarr

Mange tak for din uddybelse, AMelev! :-)

- - -

Ja

Skriv et svar til: Matematisk bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.