Matematik

Division med større tal foran?

15. marts 2021 af amandabruglov - Niveau: 7. klasse
Hej :D Jeg burde vide det her, men er simpelthen så forvirret. Hvordan dividerer man et stykke som på lommeregner sættes op som fx. 110/250, tallet 250 er jo større end hele 110? jeg ved godt at det så ender med at blive 0, et eller andet men ved ik hvordan man regner det ud på papir ????

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2021 af peter lind

Du skal bare taste det ind som du skriver det og det bliver ikke 0. På papir forkorter du så meget ud som muligt

Svar #2
15. marts 2021 af amandabruglov

Altså “0, et eller andet” som i 0,44. Når man skriver det på papir kan man jo ikke sige at 250 går op i 110 på noget tidspunkt?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du kan stadig væk forkorte ud så du år et mindre tal at arbejde med

Svar #4

Er ikke helt med, hvordan forkorter man et tal ud? Det er et stykke til siden jeg har fået opfrisket division

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hvis et tal går op i både tæller og nævner kan det forkortes ud. Man dividerer både nævner og tæller med tallet.Her er der et tal der helt åenlyst går op i tæller og i nævner

Svar #6

Tror du har misfortået haha det er ikke en brøk jeg snakker om, jeg snakker bare om tallene altså som 110 divideret med 250. Normalt bruger vi / når vi dividerer på computere.

Brugbart svar (0)

Svar #7
15. marts 2021 af Quarr

11/25=

Hvis du forkorter både tæller og nævner med 10.

- - -

Ja

Svar #8

11/25=

Hvis du forkorter både tæller og nævner med 10.

Jeg mener det ikke som en brøk, det er et divisions regnestykke.

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. marts 2021 af Quarr

Jamen, du spurgte til hvordan man dividerer på papir. Det er stadig en division. Jeg har bare gjort regneudtrykket mere simpelt. Det er det samme som 110/250 11/25.

- - -

Ja

Svar #10

Jamen, du spurgte til hvordan man dividerer på papir. Det er stadig en division. Jeg har bare gjort regneudtrykket mere simpelt. Det er det samme som 110/250 11/25.

Nåårrr, true, men hvordan går man så videre derfra? Det er nemlig det at jeg ikke ved hvad man skal gøre når nu fx. 25 jo ikke går op i 11 ??

Brugbart svar (1)

Svar #11
15. marts 2021 af Quarr

- - -

Ja

Svar #12

Amanda, se: https://www.youtube.com/watch?v=JAdhWZOSPxw&ab_channel=Matematikhj%C3%A6lp

Tak søde Mathias, fatter ikke at min hjerne ikke kunne huske basic divisionsregler

Brugbart svar (0)

Svar #13
15. marts 2021 af Quarr

Amanda, jeg har en ekstra tip, du kan få, hvis du ikke kender det i forvejen:

Hvis der fx står: Omskriv 2/5 til decimaltal så kan du gange tæller og nævner med 2. Den, smarte ide i disse tilfælde, er at man så lettere kan gennemskue, hvad der skal stå som decimaltal.:)

Amanda, du er meget velkommen til at spørge om flere ting, du vil have hjælp til.:)

Har andre metoder til, fx at gange med kommatal liggende. Hvis du vil have dem, siger du bare til. Grunden til man glemmer metoder er, fx fordi man har også andre fag, man skal tænke over.

Er glad for du kunne bruge det til noget:)

- - -

Ja

Svar #14

Mange tak for hjælpen og det lille tip, og ja, det er nok det med de andre fag der fylder lidt meget.
Hav en god dag! :)

Brugbart svar (0)

Svar #15
15. marts 2021 af Quarr

Amanda, tak og i ligemåde! :-) Så lidt!!! :-)

- - -

Ja

Skriv et svar til: Division med større tal foran?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.