Matematik
anden ordens differentialligning, sætning 9, h(x) til 0
Hej studieportalen
Jeg sidder og skriver SRO. til dette arbejder jeg med vedhæftede anden ordens differentialligninger til emnet harmoniske svingninger. Jeg har to udtryk g(x) og h(x), som er konstanter der skal differenteres så det beviset de er konstantet ved, at de giver ligemed 0 når differentieret.
Beviset fra bogen har allerede g(x)' til 0, den har dog ikke h(x)' og jeg kan ikke selv finde ud af komme frem til h(x)'=0
jeg har vedhæftet beviset håber nogen kan hjælpe mig. Jeg skal finde og reducere mig frem til h(x)'=0
Svar #2
23. marts 2021 af wekwekwok
problemer ligger i, at jeg døjer med hvad der sker i differeration af g(x)'.. forstår ikke trinene af g(x)'...
Svar #4
23. marts 2021 af peter lind
Jeg bruger i det følgende generelle betegnnelser for f(x( og g(x) ikke dem i opgaven
Først briges at (f-g)' = f'-g'
dernæst
(f*g)' = f'*g + f*g'
Svar #5
23. marts 2021 af wekwekwok
Ok..Jeg har svært ved, at se hvordan:
(f*g)' = f'*g + f*g'
fremkommer i efter trejde '=' i differetentioen af g(x).
Jeg forstår godt to første '=' i differetionen af g(x), det er trejde og fjerne ligemed-tegn jeg døjer med trinene i og kan ikke se hvordan regnereglen (f*g)' = f'*g + f*g' fremkommer ved trejde ligemed tegn.
Svar #6
23. marts 2021 af peter lind
hvis du ser på (f(x)*cos(kx))' er g(x) = cos(kx) så får du
f'(x)*cos((kx) + f(x)*( cos(kx) )' = f'(x)'*cos(kx) + f(x)*k*sin(kx)
Svar #7
24. marts 2021 af AMelev
Se om vedhæftede evt. kan hjælpe.
Skriv et svar til: anden ordens differentialligning, sætning 9, h(x) til 0
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.