Kemi

Stillingsisometri

02. april 2021 af Janne91 - Niveau: B-niveau

Hej. 

Jeg er i tvivl om denne.

Jeg har sagt at den første er pentan-3-ol og den anden er pentan-2-ol.

Men de bør være funktionsisomere, hvilket de jo så ikke er. Har jeg navngivet dem forkert?

Vedhæftet fil: pentan.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april 2021 af AngelOneOne

Hej,

Det er stillingsisomere forbindelser. Den første er dog 2-pentanol (pentan-2-ol) og den anden er 3-pentanol (pentan-3-ol).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
02. april 2021 af Janne91

Okay, tak. Jeg er bare ret sikker på jeg både skal have en funktion og en stillingsisomer.

Er du sikker på den vedhæftede er en stillingsisomer? Jeg kan godt se carbon kæden er ens i begge struktur formler, men hvad er den funktionelle gruppe da?

Vedhæftet fil:struktur.png

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. april 2021 af AngelOneOne

Hejsa,

Det er jeg ret sikker på. Den længste kæde i begge er på 4 C-atomer, og er derfor butan. Det eneste der skifter plads, er de to methylgrupper (alkylgrupperne - de funktionelle grupper). I den øverste, sidder de begge på C-atom nummer 2 (2,2-dimethylbutan), og i den nederste sidder der en methylgruppe på både C-atom nummer 2 og 3 (2,3-dimethylbutan) - Stoffet er begge en butan med to methylgrupper og dermed begge dimethylbutan.

Ligeledes i forhold til dit oprindelige spørgsmål, så er den længste kæde her 5 C-atomer, og altså en pentan. Da den funktionelle gruppe her i begge tilfælde er en hydroxylgruppe (-OH), så er det en alkohol. På den første, sidder OH-gruppen på C-atom nummer 2 (pentan-2-ol), og på den anden på C-stom nummer 3 (pentan-3-ol).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
02. april 2021 af Janne91

Tusind tak for dit uddybende svar :)


Skriv et svar til: Stillingsisometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.