Matematik

Bestem koordianterne til banekurvens skæringspunkter med x-aksen.

08. april 2021 af gral - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogen der kan hjælp mig her? Der står i facit: sæt andenkoordinaten i vektorfunktionen lig 0 (jeg er i tivl om hvilken koordinat der er tale om) og bestem t. Indsæt disse t'er i førstekoordinaten for vektorfunktionen. Jeg skal få: (2,2;0), (-1;0) og (3,8;0).


Svar #1
08. april 2021 af gral

Jeg er nu kommet lidt videre men får kun to værdier x(0)=0 og x(2)=-16, så jeg tænker at det må være noget andet i opgaven jeg har gjort forkert?


Brugbart svar (1)

Svar #2
08. april 2021 af mathon

                    \small \small \small \begin{array}{lllll}\\&& \overrightarrow{r}(t)=\begin{bmatrix} x(t)\\ y(t) \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} t^3-12t\\0 \end{bmatrix}\\\\&& y(t)=t\cdot (t-2)=0\\\\&& t=\left\{\begin{matrix} 0\\2 \end{matrix}\right.\\\\&& \overrightarrow{r}(0) =\begin{bmatrix} 0\\0 \end{bmatrix}\\\\&& \overrightarrow{r}(2) =\begin{bmatrix} 2^3-12\cdot 2\\ 0 \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} -16\\ 0 \end{bmatrix} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2021 af mathon

korrektion
                    \small \small \small \small \begin{array}{lllll}\\&& \overrightarrow{r}(t)=\begin{bmatrix} x(t)\\ y(t) \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} t^3-12t\\t^2-2t \end{bmatrix}\\\\&& y(t)=t\cdot (t-2)=0\\\\&& t=\left\{\begin{matrix} 0\\2 \end{matrix}\right.\\\\&& \overrightarrow{r}(0) =\begin{bmatrix} 0\\0 \end{bmatrix}\\\\&& \overrightarrow{r}(2) =\begin{bmatrix} 2^3-12\cdot 2\\ 0 \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} -16\\ 0 \end{bmatrix} \end{array}


Skriv et svar til: Bestem koordianterne til banekurvens skæringspunkter med x-aksen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.