Fysik

erstatningsresistansen af et kredsløb

09. april kl. 16:52 af ajajajajaja (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sider med en opgave i fysik. i opgaven skal jeg lave en ligning til at udregne erstatningsresistansen af kredsløbet. Jeg har siddet med dette spørgsmål i lidt tid, men jeg kan simpelthen ikke finde ligningen. Er der nogle der kan hjælpe mig her?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april kl. 17:07 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. april kl. 17:08 af Eksperimentalfysikeren

Du skal starte med at se på det, der er simplest, RC og RD er forbundet parallelt. Du kan så opskrive udtrykket for deres erstatningsmodstand RCD:

1/RCD = 1/RC+1/R.

Isoler RCD i ligningen.

Du tegner så kredsløbet om, så du bruger RCD i stedet for parallelforbindelsen.

Se på  den nye udgave af kredsløbet. Er der en del, du kan erstatte? Når du har fundet den, erstatter du den med en enkelt modstand.

Gentag til du er færdig.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april kl. 17:24 af mathon

\small \begin{array}{lllll}\\&& R_C\parallel R_D\\\\& \textup{erstatningsmodstand:}\\&& R_{\textup{erstat 1}}=\frac{R_C\cdot R_D}{R_C+ R_D}\\\\& R_A\textup{ og }R_{\textup{erstat 1}}&\textup{er serieforbundne}\\& \textup{hvorfor nederste}\\& \textup{gren har resistansen:}\\&& R_{\textup{nederst}}=R_A+R_{\textup{erstat 1}}\\\\&& R_{\textup{\o verst}}\parallel R_{\textup{nederst}}\\\\\\&& R_{\textup{erstat}}=\frac{R_B\cdot (R_A+R_{\textup{erstat 1}})}{R_B+ (R_A+R_{\textup{erstat 1}})}\\\\&& R_{\textup{erstat}}=\frac{R_B\cdot (R_A+\frac{R_C\cdot R_D}{R_C+ R_D})}{R_B+ (R_A+\frac{R_C\cdot R_D}{R_C+ R_D})} \end{array}

Skriv et svar til: erstatningsresistansen af et kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.