Biologi

Sexologi, skedens sure miljø

03. maj 2021 af Geistmeister - Niveau: C-niveau

Hej 

Jeg skal gøre rede for dette: Det sure miljø i kvindens skede (svar også på hvad er er årsag til at kvinden har dette)

Jeg har svært ved at finde en konkret forklaring på internettet/e-bøger, så jeg håber på, at jeg kan få et herinde?


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. maj 2021 af Hjælpmedmatgh

Grunden til at kvinden har surt miljø skyldes, at mælesyren sikrer, at kun modstandsdygtige sædceller der kan overleve bevægelsen 


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. maj 2021 af AngelOneOne

Hej,

Det er ikke helt korrekt - Nogle sædceller ryger i svinget i det sure miljø, men det er ikke det sure miljøs opgave, at sortere i sædcellerne.

I skeden findes der en række forskellige bakterier, som har til opgave at holde skeden ren og normal. For at disse bakterier kan trives i skeden, skal der være et gunstigt miljø, som giver de gavnlige bakterier gunstige vækstforhold, og hæmmer andre bakterier. Det normale miljø i skeden er surt, og det er bakterier af Lactobacillus-typen, som danner mælkesyren og dermed sørger for den rette surhedsgrad og balance i skeden.

Skeden er som andre kropsåbinger (mund, næse, øjne, ører, osv), en adgangsvej ind i kroppen for sygdomsfremkaldende bakterier, svampe, vira, og andre fremmede stoffer der kan gøre skade på kroppen. Alle disse kropsåbninger har flere forskellige 'forsvarsværker' mod indtrægende fremmestoffer, og skeden har bl.a. den lave pH som et forsvarsværk mod bakterier, vira og svampe. Mange af disse bliver nemlig ødelagt, eller hæmmet kraftigt, i surt miljø.

Hvis miljøet i skeden kommer i ubalance, kan kvinden opleve en lang række gener som for eksempel:
• Udflåd og/eller dårlig lugt
• Svie og/eller kløe
• Irritation af skeden/urinvejsgener
• Svampeinfektioner (f.eks. infektioner med svampen Candida albicans der forårsager infektionen candida vaginitis).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Sexologi, skedens sure miljø

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.