Matematik

sætte udenfor parentes (algebra)

11. maj 2021 af nutellaelsker - Niveau: C-niveau

Hejsa jeg sidder men en opgave med algebra hvor jeg skal sætte fællesfaktorer udenfor parentes og forstår hvad det går ud på og hvad man skal gøre men her bliver jeg lidt i tvivl med denne her som i kan se på mit svar så har jeg fået den til at være wq (w7 q10 +w4 q5) men det korrekte svar er noget andet som i kan se nedenunder. mine spørgsmmål er: giver det ikke bare det samme alligevel? og i så fald hvordan er kommet til det korrekte svar? Nogen der kan hjælpe mig med at forklare dette? :-) 

Vedhæftet fil: Skærmbillede (9).png

Svar #1
11. maj 2021 af nutellaelsker

spørgsmål h 


Svar #2
11. maj 2021 af nutellaelsker

opgave H den nederste.

 måden jeg var kommet frem til mit svar var w8 q11 +w5 q6 = w7 * w * q10 * q + w4 * w q5 *q = herefter så samler jeg alle fælles faktorer som opgaven går ud på og det bliver derfor til = wq (w7 q10 + w4 q5


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2021 af mathon

                \small \begin{array}{llllll}&& w\cdot q\left ( w^7q^{10}+w^4\cdot q^5 \right )=w\cdot q\left ( w^4\cdot q^5\cdot w^3\cdot q^5+w^4\cdot q^5 \right )= w^5\cdot q^6\left ( w^3\cdot q^5+1 \right ) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. maj 2021 af PeterValberg

#0 Se eventuelt denne video < LINK > og denne < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. maj 2021 af AMelev

#2 Det, du har gjort, er rigtigt, men den proces kan du jo gentage, indtil du ikke har flere w'er eller q'er i det ene af leddene. Det er lidt af en tidsrøver, så det er lettere at tage flere ad gangen.

 I w5·q6 har du 5 w'er og 6 q'er
I w8 q11 har du 8 (5 + 3) w'er og 11 (6 + 5) q'er
De 5 w'er og 6 q'er optræder altså i begge led, så de kan sættes uden for parentes: 
Tilbage fra  w8 q11 er 3 w'er og 5 q'er, altså w3·q5 og tilbage fra w5·q6 er 1 (usynlig), så derfor bliver resultatet, som der står i #1.


Svar #6
11. maj 2021 af nutellaelsker

ahhh ehmm ok. Sorry for det svar. Jeg forstår hvad meningen med algebra er, jeg synes bare det gør det rigtigt svært for mig når de her opgaver med mange flere led dukker op. Men tak igen for hjælp alle sammen. Vil kigge svarene igennem :-)


Svar #7
11. maj 2021 af nutellaelsker

Kan i anbefale mig et sted/link/eller what so ever hvor de forklarer sådan nogle lange regnestykker med flere led? 


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. maj 2021 af PeterValberg

Se svar #4
- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. maj 2021 af PeterValberg

samt < LINK > og < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. maj 2021 af AMelev

#7 Lige for en ordens skyld. I alle eksemplerne optræder kun 2 led.
Led er det, der står på hver side af + eller -
I hvert af de to led optræder flere faktorer, som er det, der står på hver side af •


Skriv et svar til: sætte udenfor parentes (algebra)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.