Fysik

jorden

24. maj 2021 af fred1234566 - Niveau: C-niveau

Hvis man går ud fra at klokken er 12 når solen står højest , hvor stor er tidsforskellen mellem det østlige punkt i danmark på bornholm (15grØ) og det vestlige punkt i blåvand (8grØ)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2021 af ringstedLC

I løbet af 24 · 60 min. drejer Jorden 360º, altså 15º pr. time:

\begin{align*} \frac{24\cdot 60}{360}&=\frac{t}{(15-8)} \\ t &= \;?\,\textup{min.} \end{align*}

Hvis man regner lidt på tidsforskellen for opgang og nedgang, ses det, at den ikke er helt den samme for de to lokationer. Det skyldes bl.a., at Christians Ø og Blåvands Huk ikke ligger på den samme breddegrad og derfor har (lidt) forskellige dagslængder, når det ikke er jævndøgn. Tidsforskellen for fx opgang er dog tæt på resultatet af beregningen.

Bemærk iøvrigt, at når op- og nedgang for Chr. Ø korrigeres til DNT (3:38/20:15) fås:

\begin{align*} \textup{12:00 - 3:38} &\approx \textup{20:15-12:00} \\ \textup{8:22} &\approx \textup{8:15} \end{align*}

hvilket betyder, at Chr. Ø næsten har korrekt klokkeslæt i forhold til soltiden.

Se også, hvordan breddegraden for Skagen dels bevirker, at opgang her på denne tid af året er 5 min. før København, og at skagboerne får solopgang kun 3 min. efter bornholmerne. De 3 minutters forskel indsnævres indtil sommersolhverv om ca. 4 uger.


Skriv et svar til: jorden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.