Kemi

Pufferopløsning

15. august 2021 af Planteelsker - Niveau: B-niveau

Jeg skal udregne hvor meget af H2PO4 / HPO4 der skal bruges til at lave en 0,1M koncentration. Først skulle jeg finde molvægten, og derefter burde jeg kunne beregne koncentrationen. Slutvolumenet af pufferopløsningen skal være 100. 

Jeg har fået Molvægten af H2PO4 til 96,986M
Og 
Jeg har fået Molvægten af HPO4 til 95,978M 

Men derefter ved jeg ikke hvordan jeg skal komme videre. Jeg tænkte, at jeg kunne bruge formlen
V1 * C1 = V2 * C2, men når jeg gør det, får jeg nogle MEGET store værdier. 

Er der en der kan hjælpe? 

Mvh 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2021 af Heptan

Skal det være en bestemt pH?


Svar #2
15. august 2021 af Planteelsker

Nej, vi skal lave et forsøg, hvor vi skal måde pH'en. Jeg skal bare finde ud af, hvor meget af de to stoffer der skal bruges til at lave en 0,1M koncentration. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. august 2021 af mathon

100 mL 0.1 M totalkoncentration udgør 0.01 totalmol  H2PO4 og HPO4.

Så kan du selv vælge sammensætningen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. august 2021 af Heptan

De stoffer er typisk salte af fx natrium. Ved du hvilke salte I bruger? Fx NaH2PO4.


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. august 2021 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textup{Anvendes }&\alpha\cdot (0.01\;mol)\;Na_2HPO_4\qquad \qquad 0<\alpha<1\\ \textup{og}&\left ( 1-\alpha \right )\cdot \left ( 0.01\;mol \right )\;NaH_2PO_4\\\\ \textup{vil pH }&\textup{teoretisk beregnes:}\\\\& pH(\alpha)=pK_{s2}+\log\left ( \frac{\alpha}{1-\alpha} \right )=7.21+\log\left ( \frac{\alpha}{1-\alpha} \right ) \\\\ \textup{dvs}&\textup{I i laboratoriegrupperne vil m\aa le forskellige, stabile pH-v\ae rdier alt efter, hvilken }\alpha\textup{-v\ae rdi}\\& \textup{den enkelte gruppe \textbf{{\color{Red} valgte}} som udgangspunkt.} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. august 2021 af mathon

                               \small \begin{array}{|l|c|} \hline &\\ \, \, \, \, \, \, \, \textup{stof}&\textup{molarmasse} \\&\\\hline&\\ Na_2HPO_4&141.96\;\frac{g}{mol}\\&\\\hline&\\ NaH_2PO_4&119.98\;\frac{g}{mol}\\&\\\hline \end{array}


Svar #7
16. august 2021 af Planteelsker

Mange tak for hjælpen allesammen :))


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. august 2021 af mathon

korrektion:
                    For at give stabile pH-værdier 
                    kræves
                                        \small \frac{1}{11}<\alpha<\frac{10}{11}


Skriv et svar til: Pufferopløsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.