Studievalg og videregående studie

Er ikke sikker på om jeg har valgt rigtigt.

17. august 2021 af Pings

Hej.
Som du nok kan læse på titlen er jeg usikker på om jeg har valgt rigtigt og hvad jeg egentlig vil. Jeg startede på en HTX og skiftede så hurtigt til en STX. Jeg har stor interesse for de naturvidenskabelige fag, men jeg kan også godt lide historie, samfundsfag og har i lang tid gerne ville lære spansk som jeg så har valgt på STX. Jeg er også stor fan af en traditionel skolegang såsom at det naturvidenskabelige ikke er blandet sammen med andre fag som dansk, samfundsfag osv. Man kan nærmest sige jeg er en "allrounder" hvis det giver mening. Jeg er dog ikke fan af idræt overhovedet, og det har jeg aldrig været. Jeg har gået meget og undret mig over om idræt kommer til at ødelægge det hele for mig, da jeg skal have det hele min gymnasie tid og e.v.t op til eksamen i det og at det vil være på mit standpunkt. Jeg kender mange på den STX jeg går på nu, men jeg havde også lært dem på HTX at kende. Ville det virke mærkeligt hvis jeg ombestemte mig og skiftede tilbage? Er idræt overhovedet nok til faktisk at ødelægge min skolegang? Jeg er utrolig forvirret og er ikke helt sikker på om det er fordi jeg bare er bange for at vælge forkert eller hvad det er.


Brugbart svar (2)

Svar #1
17. august 2021 af OliverHviid

Jeg tror ikke at idræt vil have den store betydning; det er jo et C-fag, så dets vægtning er ikke særlig stor. Desuden har man det vist nok også ret få gange om ugen, så jeg vil personligt ikke sige at det vil komme til at ødelægge noget. Tilbage i min gymnasietid skiftede jeg faktisk også selv fra en HTX fordi jeg netop ikke brød mig om at der altid skulle være en "naturvidenskabelig vinkel" i sådan set alle fag. Hvis du foretrækker det som det er på STX, så vil jeg ikke mene at du skal lade et enkelt fag (idræt) ødelægge det for dig.


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. august 2021 af Krollo (Slettet)

Halløj, jeg har det på samme måde. Jeg stinker absolut til idræt, og det har jeg altid gjort. Nu går jeg så i 3.G og gruer sædvanligvis for den ugentlige idrætslektion, men slemmere er det heller ikke. Det er kun en lille del af undervisningen. Hvis du brænder for STX -på trods af idræt-, så skal du nok komme dig over det. Desuden kunne du med stor sandsynlighed få et nyt 'hadefag', hvis du starter på HTX, for dér er en del fag, man ikke har haft før.


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. august 2021 af DrNielsen

Jeg var glad for idræt og også god til det. Til gengæld var jeg ikke særlig god til tysk. Begge fag havde jeg på B-niveau.

Jeg klarede mig lige over målstregen med et 2- eller 4-tal i netop tysk.

Jeg kom ind på en uddannelse der havde en adgangskvotient på et sted mellem 10 og 11.

Hvad skal du så med den historie? Jo, det er de absolut færreste der er vidundermennesker til alle fag. Tænk lige over hvor enorm forskel der er på at lave beviset for differentialligningen for logistisk vækst og så at analysere jamber og trokæer i et digt i dansk. Det er ok at have nogle lidt svagere sider. Man kan sagtens opnå det man drømmer om med en enkelt svipser på karakterbladet.

Hvis jeg kunne klare det - så kan du også :-)


Skriv et svar til: Er ikke sikker på om jeg har valgt rigtigt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.