Matematik

Fliser dimensioner

25. august 2021 af Ba8372 - Niveau: 9. klasse

Hvordan tegnes fliser på 30x30 cm med tykkelse på 5 cm.

Er der nogen der kan illustrere det for mig? Jeg har tegnet det sådan her men har fået af vide at det er forkert. Hvad er det jeg gør forkert? 

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2021 af SuneChr

.SP 250820211519.JPG

Vedhæftet fil:SP 250820211519.JPG

Svar #2
25. august 2021 af Ba8372

Hej sune

Mange tak for din besvarelse. Jeg undrer mig lidt over hvordan jeg kan tegne det hvis man skal se på det ligesom et snit. Kan du tegne det ligesom den måde jeg har gjort det på? Gerne med mål så jeg ved hvordan det skal se ud.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. august 2021 af ringstedLC

Man kunne lave en 2D-tegning af flisen med et rektangel på 30 x 5 (b x h). Så ses flisen fra siden. Det bør så nævnes, at flisen er kvadratisk.

NB. Din profil siger HF 2. år, men du angiver 9. kl.


Svar #4
25. august 2021 af Ba8372

Hej RingstedLC

Mange tak for din besked. Er det muligt for dig at tegne det op for mig? ??
Ligesom det du nævner med målene på?

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. august 2021 af SuneChr

Det er svært at vide, hvor din lærer vil hen med med den rigtige tegning.
Hvorfor har du i # 0 indtegnet kvadratets diagonaler?
Skal flisen kunne slås i stykker langs diagonalerne, så vi får fire ens trekantede fliser, som kan
lægges sammen til et kvadrat? Skal du tegne en af de trekantede fliser i samme perspektiv som # 1?
Du kan vel tegne et rektangel og sætte måltal på som angivet i # 3, hvis det er dét, du skal?


Svar #6
25. august 2021 af Ba8372

Hej Sune

Jeg skal netop tegne det sådan ala den slags som jeg startede med at ligge et billede op af. Men det som om det er forkert hvilket jeg ikk forstår fordi jeg har jo 300x300mm hvilket burde være korrekt tegnet? Den skal ses som et snit eller som et plansnit... Har du nogen ide hvordan det skal se ud? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. august 2021 af SuneChr

Den sidste mulighed, jeg kan tænke mig til, er, at du, ved at lægge et lodret snit langs en diagonal, vil få
et rektangel, som er           30√2 cm × 5 cm                  (Regn efter v.h.a. Pythagora')
 


Svar #8
25. august 2021 af Ba8372

Nårh nej det ikke helt det jeg søger efter. Det mere tegningen hvordan den skal laves. Kan du tegne den på de måder du kan forstille dig det på Sune? Sådan i form af 2D tegning? bare set lige på. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. august 2021 af StoreNord


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. august 2021 af StoreNord


Skriv et svar til: Fliser dimensioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.