Studievejledning

Hvordan tilpasser I jer larm og uro i klassen? Erfaringer som fjernkursist

02. september 2021 af bn666

Hej Studieportalen, 

Jeg er lidt af en kamæleon. Jeg tilpasser mig utrolig meget efter omgivelserne. Griner med, selvom læreren står og fortæller, og jeg gerne vil have det med. Ser filmene på forhånd derhjemme, fordi klassen jo består af unge mennesker, som jo er livlige; det har jeg respekt for! Jeg er bare så sær. 

Modsat 1hf, kommer eleverne i denne klasse hinanden ved. Der er mange fordele ved det. Jeg har utrolig ringe sociale færdigheder. Jeg har fortalt lærerne, at jeg gerne vil arbejde alene, men gang på gang kommer vi alligevel i grupper. De få gange læreren pointerer, at man gerne må arbejde alene, spørger en af mine søde klassekammerater, om vi ikke skal være sammen eller forventer, at vi jo selvfølgelig er det.

Jeg er langsommere end de andre og har brug for at pille de enkelte dele fra hinanden og granske dem, hvis jeg skal have noget ud af lektionen. Det får jeg ikke mulighed for i gruppearbejdet. Der griner jeg med, når de andre fortæller vittigheder. Jeg bliver flere gange inviteret til fester, hvor det forventes, at jeg kommer med. Jeg er så glade for de her mennesker. Desværre er mit selvværd for lille til at jeg kan sætte grænser. Jeg tror ikke på, at jeg kan være social og dygtig samtidigt. Jeg agerer de facto som en pleaser overfor folk i den virkelige verden. Den rolle kan jeg ikke sætte på hylden. En gang har det kostet mig en studenterhue. Det kan jeg ikke lade ske igen. Jeg henfaldte til rollen som klovn og opgav studierne. Jeg kunne alligevel ikke følge med, fordi der var for mange indtryk. Jeg havde mange udfordringer med at tilpasse mig den fysiske skole.

Jeg har brug for at komme i en vis zone, hvis jeg skal være i stand til at lære stoffet. Jeg er ikke i stand til læse, hvis der ikke er komplet stilhed. Jeg har købt et par høretelefoner. Det er sjældent, at jeg får mulighed for at bruge dem, da læreren beder os lave gruppearbejde. Til tavleundervisningen følger der altid et lille soundtrack med indtalt af klassekammeraterne. Det er svært at komme i en rytme, når man beskæftiger sig med virkelige, uforudsigelige mennesker. Jeg savner at være anonym, som dengang jeg gik i 1hf. Dengang, havde jeg en rytme. Ingen forpligtelser overfor klassekammeraterne. Mulighed for at fordybe mig. Det gik fremad. 

Jeg har overvejet fjernundervisning. Jeg kan ikke lære i et klasseværelse, hvor vi kommer hinanden ved. Jeg er klassens klovn. Det var jeg ikke sidste år. Sidste år bestræbte jeg mig på ikke at komme i den rolle; jeg var høflig- men altid fåmælt. 

Jeg savner at fordybe mig. Mange dyrebare minutter bruger læreren på forgæves at tysse på eleverne. Ofte tysser læreren ikke på eleverne, og soundtracket kører hele tavleundervisningen. Mange laver ikke lektier. Vi snakker konstant. Vi går på unifagpakken. 

Det går utrolig ringe. Jeg har overvejet fjernundervisning. Hvordan er det at være fjernkursist? Jeg vil savne meningsudvekslingerne i klassen og lærerens gode inputs. Desværre overgår ulemperne, fordelene. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. september 2021 af inaktiv

Dog undervises jeg ikke over nettet, men alligevel kan jeg nikke genkendende til nogle af de ting du nævner.

Især:

Jeg er langsommere end de andre og har brug for at pille de enkelte dele fra hinanden og granske dem, hvis jeg skal have noget ud af lektionen.

Jeg kunne alligevel ikke følge med, fordi der var for mange indtryk. Jeg havde mange udfordringer med at tilpasse mig den fysiske skole.

Jeg er ikke i stand til læse, hvis der ikke er komplet stilhed. Jeg har købt et par høretelefoner. Det er sjældent, at jeg får mulighed for at bruge dem, da læreren beder os lave gruppearbejde.

Det er blot for at understrege at du ikke er den eneste der har det på den måde, så jeg forventer ikke at det ligefrem er mærkeligt i andres øjne :)

Derudover, så vil jeg gerne vide om du har snakket med en af dine studievejledere om fjernundervisning, de burde have kompetencerne, i modsætning til mig.

Har du desuden også forsøgt at sige til din gruppe at du gerne vil lave noget i timerne, frem for at snakke og har du måske forsøgt at finde nogle der har det samme syn som dig, på undervisningen? (hvis der er sådan nogle)


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. september 2021 af Tqooa

(Prøv at google neurodiversitet og sæt dig (fordomsfrit, for der er virkelig ingen grund til at have fordomme!) lidt ind i det. De udfordringer, du går med, lyder meget som udfordringer, som mange neurodivergente mennesker af forskellig art går med :) )

Jeg håber, at du finder en løsning, der fungerer for dig! Og jeg synes bestemt, at du skal undersøge muligheden for fjernundervisning, eventuelt ved at skifte gymnasie. Det vigtigste er, at du finder noget, der fungerer for dig!


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. september 2021 af MorganH

#0

Hej Studieportalen, 

Jeg er lidt af en kamæleon. Jeg tilpasser mig utrolig meget efter omgivelserne. Griner med, selvom læreren står og fortæller, og jeg gerne vil have det med. Ser filmene på forhånd derhjemme, fordi klassen jo består af unge mennesker, som jo er livlige; det har jeg respekt for! Jeg er bare så sær. 

Du er ikke sær. Jeg havde nøjagtig det samme problem på HF. Modsat dig insisterede jeg på at arbejde alene fordi jeg (også) vidste, at jeg ikke kunne lære noget ved gruppearbejde. Problemet var, at læreren lod grupperne sidde i klasseværelset og diskutere indbyrdes, så jeg måtte sidde med hænderne for ørerne. Protesterede jeg, fik jeg at vide, at vi der ville læse individuelt, jo bare kunne gøre det ude på gangen. Hvor folk havde fri og løb rundt og råbte og skreg.

Det positive er, at din trang til at gå ind i zonen er et tegn på, at du egner dig til universitetet. Mange unge har mistet evnen til at læse indad og dykke ned i en teksts lag, fordi de er vant til, at alt skal tales igennem i gruppen. Det at du er langsom, er noget jeg kan genkende og selv er stolt af. Det betyder, at du reflekterer over tingene og sikkert husker dem. De der lynhurtigt kan lære en tekst udenad, glemer den som regel hurtigt igen.

Hvis jeg var dig (og ikke kunne skifte til fjernundervisning) ville jeg tale med lærerne og hvis det ikke hjælper så skrive til rektor. Sig at du insisterer på at gå udenfor og få læst, fordi der er for meget uro i klassen. Prøv at finde et sted du kan læse (hvis det findes) og vigtigst: hold fast i din uddannelse. I min HF var der mange klovne og de var vildt underholdende. Desværre kom en del af dem ud af studiet med et snit under 6 og kunne ikke læse videre.

Eller skift til fjernundervisning. Jeg skiftede udelukkende fra fjernundervisning til klasseundervisning, fordi jeg grundet dødsfald i familien havde behov for social kontakt. Kan du klare dig uden det, vil jeg sige skift. Det er pragtfuldt at kunne læse hjemme uden forstyrrelser. Dog skal du nok skynde dig, da de ofte lukker muligheden for optagelse først i oktober. 


Skriv et svar til: Hvordan tilpasser I jer larm og uro i klassen? Erfaringer som fjernkursist

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.