Matematik

Bestem areal som funktion af x hjælp

02. september 2021 af Rasko2 - Niveau: B-niveau

Hejsa

Jeg sidder med denne opgave og er gået i stå. Jeg har vha vejledningen fundet frem til at linje "l" må have forskriften "f(x)=-2x+4"

Jeg kan dog ikke gennemskue hvordan jeg laver en funktion hvilke skridt jeg skal tage mig. Jeg har prøvet at gense en video om linjens ligning men det gav ikke meget pote. Er der nogle der kan guide mig i den rigtige retning? Jeg kan godt finde ud af at finde arealet, men hvad ved jeg om siderne i dette rektangel? der er jo ingen værdier ud over de 2 punkter som jeg ikke kan se har noget at gøre med spørgsmålet. Er siderne halvdelen af de to kateter? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september 2021 af Anders521

a) Bredden og længden af rektanglet er hhv. x og f(x). Derfor er arealet A givet ved A(x) = x·f(x).                      b) Da grafen for A er en konkav parabel, kan x bestemmes som førstekoordinatet til parablens toppunkt.

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. september 2021 af ringstedLC

\begin{align*} f(x) &= -2x+4\;,\;0\leq x\leq 2 \\ A_{rekt} &= b\cdot l \\ &=x\cdot f(x)\,,\;0<x<4 \\ A_{rekt}(x) &= ... \end{align*}

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. september 2021 af Soeffi

#0. Prøv at lave følgende Google-søgning: areal af rektangel site:studieportalen.dk og vælg Billeder.

Du vil se flere billeder som nedenstående:

Tryk på linket til et af dem.

Skriv et svar til: Bestem areal som funktion af x hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.