Dansk

Askedsbrev fra den grimme æling til sin mor.

09. september 2021 af Mus25 - Niveau: 8. klasse

Opgaven hander om H.C. Andersens eventyr Den grimme æling. Man skal skrive et afskedsbrev, som man forstiller sig at ælingen vil skrive til sin mor, inden den tager afsted. Afskedsbrevet skal være på en hel side og afleveres mandag d. 13 september.

Jeg er lidt tom for ideer. Derfor hvis i kan komme med nogle ideer til hvad jeg kan skrive så det kan blive en hel side, vil det være en stor hjælp. 

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. september 2021 af Planke94

Det kunnne være noget med hvor en god at hun har været over for ællingen. noget om de minde de har sammen :) 


Svar #2
10. september 2021 af Mus25

Mange tak for svaret :) 

Jeg vil prøve. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. september 2021 af Planke94

Velbekomme, jeg vil meget gerne rette det for dig når du har skrevet

Du kunne også beskrive betydningen

Svar #4
10. september 2021 af Mus25

Det må du meget gerne. Jeg kan ikke skrive på den i dag, men i morgen og på søndag. Jeg skriver til dig igen når jeg nogenlunde er færdig. 


Svar #5
10. september 2021 af Mus25

Planke94 har du mulighed for lige at rette min engelsk artikel der skal afleveres i dag? Den er færdig men jeg er ikke sikker på om mine tegn er rigtige og så mangler jeg os nogle kommaer. 

Artiklen handler om en selv. Man skal digte at man er noget og der så sker en tragedie 


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. september 2021 af Planke94

du kan bare sende den, 


Svar #7
12. september 2021 af Mus25

Hej planke

Jeg har skrevet en indybning og skal til at skrive en uddybning men ved ikke hvad. Man skal jo uddybe sig i uddybningen men jeg tror jeg har gjort det lidt i indledning. 

Kære mor 

Dit ønske om at jeg var langt borte har jeg nu opfyldt. Jeg er taget væk, langt væk fra dig og alle. Andegården var ikke et rart sted at være. Mine egne søskende ønsker at katten ville tage mig, ændernes bid på nakken har efterladt mærker og hønsene der gjorde nar af mig var ikke til at holde. Jeg føler mig utryg når alle minder mig om at jeg er anderledes. Moder jeg ved du elsker mig og at du ikke mente de ord du sagde. Tak for at du altid har beskyttet mig. Du skal ikke bekymre dig om mig, jeg ville snart komme tilbage. Om det ville tage min barndom, ungdom eller voksenliv så ik mist håbet om at se mig en dag. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. september 2021 af Planke94

Lyder godt med jeg ville skrive sådan her, 

Kære Mor, 

Når du vågner i morgen er jeg her ikke mere. Jeg er rejst væk som du ønsket det. væk fra dig og alle de andre i amdegården - I vil mig jo ikke, jeg er ikke god nok og jeg er ikke som jer andre. Jeg er jo bare den ''grimmel ælling'' som ingen kan lide, selv mine egne søskende ville ønske at katte tog mig. De andre ænderes bi har efterladt mig mærker og ar for livet mor. Den måde hønsene har gjort nar af mig på - gør så ondt mor, jeg kan ikke holde til det mere.  
Mor, hvorfor er jeg ikke som alle de andre? Mor jeg kan ikke lide at være anderledes. 

Mor jeg ved du elsker mig og at du ikke mente de ord du sagde mor. Du skal bare vide mor jeg elsker dig mere end noget andet og jeg er glad for at du aldtid har bestyttet mig, tak for det mor. 
Mor du skal ikke være bange, jeg kommer snart hjem, når jeg er blevet til en smuk svane. Mor vi ses

Kærlig hilsen

  


Svar #9
12. september 2021 af Mus25

Nu har jeg skrevet dette. Men problemet er at det skal fylde en hel side hvilket det ikke gør. Jeg mangler stadig 15-20 linjer for at det kan fylde en hel side. Så jeg kan faktisk ikke afslutte her. Og jeg har ikke noget mere til at skrive. Vil du gerne rette lidt i det der tekst? 

Kære mor 

Når du vågner i morgen er jeg her ikke mere. Dit ønske om at jeg var langt borte har jeg opfyldt. Jeg er rejst væk fra dig og alle de andre i andegården. Jeg vil med hele mit hjerte aldrig forlade dig mor, hvis ikke de andre havde sagt deres onde ord imod mig. 

Jeg er ikke god nok og jeg er ikke som jer andre. Jeg er jo bare den ''grimme ælling'' som ingen kan lide, selv mine egne søskende ville ønske at katten tog mig. De andre ænders bid og pigens spark har efterladt mig mærker og ar for livet. Den måde hønsene har gjort nar af mig på, gør så ondt mor, jeg kan ikke holde til det mere. Andegården var bare ikke et rart sted at være. Jeg bliver bange og føler mig utryg når alle minder mig om at jeg er anderledes. Måske venter der mere had på min vej eller måske vil jeg blive elsket en dag. Det var bare hårdt for mig at kun se og høre had lige fra da jeg kom ud af ægget. Jeg har besluttet mig for at opleve den rigtige verden, fordi nu kan jeg flyve hvor jeg vil. 

Mor, hvorfor er jeg ikke som alle de andre?  Mor jeg kan ikke lide at være anderledes.

Jeg ved du elsker mig mor og at du ikke mente de ord du sagde mor. Du skal bare vide mor jeg elsker dig mere end noget andet og jeg er glad for at du altid har beskyttet mig, tak for det mor. Du skal ikke være bange eller bekymre dig om mig. Om det ville tage min barndom, ungdom eller voksenliv så ik mist håbet om at se mig en dag. 

Mor vi ses

Kærlig hilsen


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. september 2021 af Planke94

Hvad med nu 

Kære mor 

Når du vågner i morgen er jeg her ikke mere. Mor, det gør ondt at skrive det her, men dit ønske om at jeg skulle rejse langt væk, har jeg nu opfyldt. Jeg er rejst væk fra dig og alle de andre i andegården.
Mor jeg ville aldrig ha taget henne her beslutning om at rejse væk, hvis det ikke var fra de andre i andegården, de ord de har sagt har sået mig. Jeg har enda fået krimme mærker fra hønsene.

Mor, jeg er ikke god nok, som den ælling jeg er og jeg er ikke som jer andre. Jeg er jo bare den ''grimme ælling'' som ingen kan lide. Selv mine egne søskende ville ønske at katten tog mig.

De andre ænders bid og pigens spark har efterladt mig mærker og ar for resten af livet. Den måde hønsene har gjort nar af mig på, gør så ondt mor, jeg kan ikke holde til det mere. Andegården var bare ikke et rart sted at være mere. Jeg vil væk mor.
Jeg bliver bange og føler mig utryg, når alle de andre i gården minder mig om, at jeg er anderledes.
Måske venter der mere had på min vej eller måske vil jeg blive elsket en dag, som den jeg er.

Det var bare hårdt lige fra dag et, da jeg kom ud af æget. Alle kunne jo se at jeg var anderledes og ikke lignet de andre. Mor jeg vil ud og se verden, få nogle venner som elsker mig og ikke synes jeg er anderledes, derfor tager jeg afsted.  

Mor, hvorfor er jeg ikke som alle de andre?  Mor jeg kan ikke lide at være anderledes.

Jeg ved du elsker mig mor og at du ikke mente de ord du sagde mor. Du skal bare vide mor jeg elsker dig mere end noget andet og jeg er glad for at du altid har beskyttet mig, tak for det mor.
Du skal ikke være bange eller bekymre dig om mig, jeg skal nok klare mig. Om det ville tage min barndom, ungdom eller voksenliv så ik mist håbet om at se mig en dag. 

Mor sig til de andre, at nu jeg væk og en dag kommer jeg hjem, som den smukkeste svane i andegården 

Mor vi ses - jeg elsker dig. 

Kærlig hilsen


Brugbart svar (0)

Svar #11
12. september 2021 af Planke94

noget du lige kan tilføje til denen sætning 

Mor, hvorfor er jeg ikke som alle de andre?  Mor jeg kan ikke lide at være anderledes. Hvad har jeg gjort for at være det? Hvorfor er det lige mig? 


Svar #12
12. september 2021 af Mus25

Mange tusinde Tak. Det har været en stor hjælp. Tror jeg kan klare det her fra. Jeg sender måske hele teksten når jeg bliver færdig lidt senere så hvis du vil må du gerne rette den. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
12. september 2021 af Planke94

Velbekomme, du kan bare sende den

Svar #14
06. november 2021 af Mus25

#0

Skriv et svar til: Askedsbrev fra den grimme æling til sin mor.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.