Kemi

chloroform - hjælp

19. september 2021 af Samfundsfagsfidusen - Niveau: C-niveau

Hej

jeg har til opgave at finde ud af om chloroform er et polært eller upolært stof

jeg har beregenet det sådan her 

elektronegativiteten: C: 2,55 H: 2,20 Cl: 3,16

2,55 - 2,20 og 2,20 - 3,16

hvor jeg har fået C-H til 0,35 og H-Cl til 0,96 

hvordan finder jeg ud af om det er upolært eller polært?

jeg har læst mig frem til at det er et upolært stof men hvordan finder jeg ud af det via beregning?

jeg har forstået det sådan at hvis der er  mere end 4 C-C bindinger så er det upolært men under de 4 så er det polært og i dette tilfælde er der kun 1 så hvordan kan det være upolært?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2021 af Viderekem (Slettet)

Kloratomer er mere elektronegative end carbon og hydrogen og ligger ved tre hjørner af pyramiden og trækker den negative ladning til dens retning, hvilket gør det til et polært molekyle med en dipol i en nedadgående retning.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. september 2021 af janhaa

Chloroform the solvent is "nonpolar" because it has a low dielectric constant. The polarity of a solvent is highly dependent on its dielectric constant with high dielectric constants correlating with polar solvents and low dielectric constants correlating with nonpolar solvents

https://www.quora.com/Why-is-chloroform-a-non-polar-solvent


Svar #3
19. september 2021 af Samfundsfagsfidusen

Er det korrekt at ved mere end 4 C-C så bliver det upolært men under så er det polært?

vil det så sige at det grundstof med højst negativitet er det stof som tiltrækker mest?


Svar #4
19. september 2021 af Samfundsfagsfidusen

# 1 

er stoffet så polært fordi at svaret ligger over 0,5 hvilket betyder at det er polært? nu er jeg forvirret


Skriv et svar til: chloroform - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.