Matematik

Hvordan skal jeg gribe an på opgaven?

01. oktober 2021 af Uduelig - Niveau: A-niveau

Vedhæftet fil og titel. Jeg kigger på opgave A) og jeg antager at jeg skal finde mig en parameterfremstilling på stedvektoren OP = s(-1) som giver (2,3) men jeg ved ikke det næste skridt. mit cas program er TI N-SPIRE. værdsætter hvert et svar jeg får men jeg håber på de også er lidt uddybende så jeg kan forstå det, andet end at få facitterne. 

Vedhæftet fil: hello.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. oktober 2021 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. oktober 2021 af mathon

a)

For at bestemme punktet P:

                                               \small \begin{array}{llllll} \overrightarrow{OP}=\overrightarrow{s}(-1)=\begin{pmatrix} (-1)^3-3\cdot (-1)\\ -(-1)^4+4(-1)^2 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 2\\3 \end{pmatrix} \\\\ P=(2,3)\end{array}

Retningsvektoren i P
er.
                                               \small \begin{array}{llllll} \overrightarrow{r}(-1)=\overrightarrow{s}{\, }'(-1)\\\\ \overrightarrow{s}{\, }'(t)=\begin{pmatrix} 3t^2-3\\ -4t^3+8t \end{pmatrix}\\\\ \overrightarrow{r}(-1)=\overrightarrow{s}{\, }'(-1)=\begin{pmatrix} 3\cdot (-1)^2-3\\-4\cdot (-1)^3+8\cdot (-1) \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 0\\-4 \end{pmatrix} \end{array}

En parameterfremstilling for linjen gennem (2,3) med retningsvektor < 0,-4 >
er:

                                               \small \small \begin{array}{llllll} \overrightarrow{OQ}=\overrightarrow{OQ_o}+s\cdot \overrightarrow{r}\qquad s\in\mathbb{R}\\\\ \begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 2\\3 \end{pmatrix}+s\cdot \begin{pmatrix} 0\\ -4 \end{pmatrix} \end{array}


Skriv et svar til: Hvordan skal jeg gribe an på opgaven?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.