Dansk

ret en tekst

03. oktober 2021 af mathia0 - Niveau: 8. klasse

nogen der kan rette min tekst? (tegnsætning, stavefejl)

"Fredag aften kl. 22:30 står jeg udenfor en butik og kigger ind af vinduet.  Jeg kan se en gruppe unge i 12-14-årsalderen. Den ene tager hånden ned i en dames taske hvor han tager en bilnøgle og en pung op af. Han tager tre 1000kr sedler og ligger derefter pungen tilbage i hendes taske uden hun opdager det. De går alle ud til en bil på parkeringspladsen og køre væk i damens bil. 

Det jeg lige har set er meget urimeligt især fordi de er under den kriminelle lavalder og ikke kan blive straffet med fængselsstraf. Jeg syntes det er et problem at unge under 15 år ikke kan komme i fængsel eller ungdomsfængsel og derfor syntes jeg den kriminelle lavalder skal sænkes til 10 år. For eksempel når de begår kriminalitet eller andet som normalt bliver straffet med fængsel. Jeg syntes den skal sænkes til 10 år fordi de unge ville have godt af at lære der er konsekvenser for de ting man gør.  

Jeg mener det er et sort problem at de ikke kan komme i fængsel eller blive straffet som andre på 15 år kan fordi de kommer til at vokse op med troen om at man kan gøre lige hvad man vil uden at det har nogen konsekvenser. Det er også et problem fra personen der bliver stjålet fra’s side. Forstil jer at man lige for eksempel har fået stjålet sin bil og at man efter det ikke har ret til at den kriminelle på 14 år ikke bliver straffet ligeså hårdt som en på 15 år ville blive. 

Tallet af unge kriminelle stiger rigtig meget her for tiden derfor syntes jeg at det er et stort problem at børn fra 10-15 år ikke kan komme i ungdomsfængsel og derfor vil jeg gerne have at den kriminelle lavalder bliver sænket til 10 år så at børn fra 10+ år også kan komme i ungdomsfængsel og blive straffet ligesom dem på 15."


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2021 af Stygotius

Dui skal da ikke aflevere noget som andre har lavet for dig men vise hvad du selv kan og ikke kan.Det er ikke flovt at lave fejl; dem lærer man (måske) af så man er bedre næste gang.

Denne tekst er så  fuld af fejl af alle slags at den næppe bliver godkendt.


Skriv et svar til: ret en tekst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.