Studievejledning

Jeg skal vælge snart, og ved ikke hvad jeg vil

12. oktober 2021 af Madsharbrugforhjælp

Hej

Jeg går på HTX og skal vælge mellem en Tek/design studieretning eller en BioTek/Mat Studie retning. 

Er BioTek eksammen svær? Jeg er ikke så god til kemi, så det er derfor jeg spørger


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2021 af Genjutsu

Det afhænger om du kan lide kemi eller ikke. Bioteknologi er desuden en blanding af kemi, biologi, og matematik. Alle kan bestå eksamen hvis de arbejder nok. Hvis du dog går efter højt snit kan det være smartest at tage en linje med fag du er god til/interesserer dig for (+tilvælger evt. nødvendige valgfag som mat A fx)


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. oktober 2021 af Midas9182 (Slettet)

#1

Det afhænger om du kan lide kemi eller ikke. Bioteknologi er desuden en blanding af kemi, biologi, og matematik. Alle kan bestå eksamen hvis de arbejder nok. Hvis du dog går efter højt snit kan det være smartest at tage en linje med fag du er god til/interesserer dig for (+tilvælger evt. nødvendige valgfag som mat A fx)

Men er eksamen svær? Altså har den meget kemi. Jeg er mega god til Biologi, men dårlig til kemi


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2021 af Genjutsu

#2
#1

Det afhænger om du kan lide kemi eller ikke. Bioteknologi er desuden en blanding af kemi, biologi, og matematik. Alle kan bestå eksamen hvis de arbejder nok. Hvis du dog går efter højt snit kan det være smartest at tage en linje med fag du er god til/interesserer dig for (+tilvælger evt. nødvendige valgfag som mat A fx)

Men er eksamen svær? Altså har den meget kemi. Jeg er mega god til Biologi, men dårlig til kemi

kender ikke til eksamen eller pensum på htx, der er ikke særlig meget kemi i bioteknologi hvis du sammenligner med faget kemi overhovedet. bioteknologi omhandler mest biologiske fag, med uddrag fra kemi og matematik som redskab.

Det er hvad jeg kunne finde om emnerne i bioteknologi på htx. Du kan selv bedømme om der er for meget kemi.

Virus og cellers opbygning, funktion og vækst
Kemiske reaktionstyper og mængdeberegninger
Udvalgte uorganiske forbindelser og de organiske stofklasser, fx aminosyrer, alkoholer og carboxylsyrer
Enzymer og deres opbygning og funktion
Biokemiske forbindelser, fx proteiner og DNA samt biokemiske processer som fx fotosyntese
Genetikkens molekylære og cellulære grundlag, herunder principper for nedarvning og genetisk variation mv.
Menneskets fysiologi, herunder organsystemer, fordøjelsessystemet og menneskets forplantning
Immunsystemet, herunder vaccination, seksuelt overførte sygdomme og epidemier
Undersøgelse af et økosystem
Genteknologi, herunder gensplejsning og kloning

eksamen på htx er også beskrevet på linket

Kilde: https://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/hoejere-teknisk-eksamen-htx/bioteknologi-forsoegsfag-paa-htx


Skriv et svar til: Jeg skal vælge snart, og ved ikke hvad jeg vil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.