Matematik

En venlig sjæl der kan hjælp beom 😩

13. oktober 2021 af johansen2094 - Niveau: C-niveau
Jeg er igsng med en afleverings opg i matematik ig opg 3 der må jeg indrømme der er jeg stået af… i både A & B. Jeg har linket et billede til selve opg. Hpber en venlig sjæl kan hjælpe.

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2021 af StoreNord

f_{1}(x)=f_{2}(x)\Leftrightarrow

32x-62=-12x-22

løs ligningen


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. oktober 2021 af Anders521

#0 Du skal løse ligningen f1(x) = f2(x) mht. x og dernæst tegne deres graf og aflæse 1. koordinatet til deres skæringspunkt. I begge tilfælde skal x-værdien være den samme.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. oktober 2021 af Krollo (Slettet)

Hej, du skal løse ligningen 32x - 62 = -12x -22, som #1 siger. Resultatet svarer til skæringspunktets x-koordinat. Derefter sætter du den fundne værdi ind på x' plads i en af ligninger for at udregne y-koordinaten.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. oktober 2021 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. oktober 2021 af ringstedLC

b) I GG skriv: f_1(x) = 32x - 62 , og brug skæringsværktøjet.


Svar #6
14. oktober 2021 af johansen2094

Jeg fatter vitterlgit intet af hvad i skriver ? og jeg hader sådan nogle opg som opg 3 for jeg fortår det ikke 


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. oktober 2021 af Krollo (Slettet)

#6

Hvad forstår du ikke ved, at du skal løse ligningen 32x-62=-12x-22? Du skal bare isolere x.


Brugbart svar (1)

Svar #8
15. oktober 2021 af Anders521

#6 Sådanne opgave er heller ikke nemme at forstå.                                                                                             ...Du husker nok, at et punkt (i et xy-koordinatsystem) består af et talpar der skrives som (x,y). Bogstaverne x og y repræsenterer tal f.eks. (2,6), hvor x er 2 og y er 6, dvs. x = 2 og y = 6...

Du husker måske også, at funktioner kan tegnes som kurver, f.eks. rette linjer. Disse kaldes for grafer...Et skæringspunkt, ml. to eller flere grafer er et punkt (x,y) som graferne har tilfælles; graferne skærer hinanden i et bestemt punkt. 

Man kan bestemme/beregne skæringspunktet ml. graferne for to funktioner ved brug af deres (matematiske) udtryk, f.eks. f(x) = x + 10 og g(x) = -x + 20.

For at beregne skæringspunktet (x,y) skal man løse ligningen f(x) = g(x). Løser man ligningenfår man ikke skæringspunktet per automatik, men man når frem til tallet for x i skæringspunktet (x,y).

I eksemplet løses ligningen på flg.  måde:

                                                             f(x) = g(x)                                                                                                                                                          x + 10 = -x + 20                                                                                                                                                x + 10 + x = -x + 20 + x    lægger x til på begge sider af lighedstegnet                                                                      2x + 10 = 20                                                                                                                                                   2x + 10 - 10 = 20 - 10            trækker 10 fra på begge sider af lighedstegnet                                                                     2x  = 10                                                                                                                                                               2x/2 = 10/2                  dividerer med 2 begge sider af lighedstegnet                                                                         x = 5                                                                                                        Nu har man fundet værdien for x til skæringspunktet (x,y). Tilbage mangles værdien for y. Indsætter man værdien for x, dvs tallet 5 enten i udtrykket for f eller g, får man værdien for y. F.eks. med f(x) = x + 10 er

                                                     f(5) = 5 + 10                                                                                                                                                                 = 15                                                                                                        Altså har man skæringspunktet (5,15).


Svar #9
15. oktober 2021 af johansen2094

Ah nu forstår jeg det mange tak Fordi du kunne og ville forklare mig det Anders521 ?????????? Tak fordi du lige havde tid virkelig tak ??

Skriv et svar til: En venlig sjæl der kan hjælp beom 😩

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.