Matematik

Beregn strømforbruget - P (Watt) = U (Volt) x I (Ampere) - Matematik D-niveau

14. oktober 2021 af Kasper008 - Niveau: 10. klasse

Hej alle, 

Jeg har matematik på D-niveau og har fået følgende opgave:

Strømforbruget og energi er en vigtig faktor når man vil drive en bæredygtig café, men som en opstart har man i organisationen fundet nogle ældre PC’er som skal opstilles til gaming og til at browse fra, men senere er det planen at udskifte maskinparken med nye og mere energivenlige løsninger.

Det gennemsnitlige energiforbrug for de nuværende PC’er er som angivet:

PC med grafikkort: 450W (Watt)

Skærm: 75W (Watt)

Derudover er der et strømforbrug på 45 Ampere til drift af selve bygningen, kaffemaskine og yderligere IT-udstyr. I caféens elforsyning er der 230 Volt til rådighed i stikkontakterne.

1. Beregn strømforbruget for én PC når effekten P (Watt) = U (Volt) x I (Ampere) 

Jeg er en hat til matematik og har meget svært ved, at finde ud af hvor jeg skal starte. Når jeg læser opgaven så forstår jeg ikke, hvorfor man får ampere at vide da det jo ikke bruges til PC'erne? Og hvis ampere ikke er med, må formlen jo lyde: P (525) = U (230) ? Og det giver slet ingen mening synes jeg.... Skal man dividere 525 med 230?

Det er nok meget enkelt, men det er virkelig svært for mig, så enhver hjælp er meget værdsat! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2021 af Eksperimentalfysikeren

Sammenlign med en vandmølle, der driver en kværn. Kværnen skal udføre et arbejde på 460J (Det er nemmere at regne med end 450J, så det gør jeg i eksemplet her) hver sekund, den skal altså have tilført en effekt på 460W.Vandet der tilføres har en faldhøjde på 230cm. Det svarer til spændigsforskellen. I vandhjulet er der nogle rum (som jeg kalder spande), hver med plads til en vandmængde på ca 10L. Når 10L vand sænkes 1cm, vil det udføre arbejdet 1J på vandhjulet. Hvis vandhjulet kører med en hastighed, hvor det modtager 1 spand vand pr sekund, vil det hvert sekund sænke 1 spand vand 230 cm, og derved modtage energien 230J pr sekund, altså 230 W, men det var ikke det, kværnen skulle have. Den skulle have det dobbelte, så vandmænden pr sekund skal være dobbelt så stor, altså 2 spanden pr sekund.

Faldhøjden svarer til den elektriske spændingsforskel. Vandmængden i spande svarer til elektrisk ladning i Coulomb. Antal spande per sekund svarer så til antal Coulomb pr sekund, hvilket er strømstyrken i Ampere.

Dit regnestykke giver lidt andre tal, dels fordi jeg har tilladt mig at benytte 460i stedet for 450, dels fordi jeg ikke har medtaget de 75W, som du helt korrekt har adderet til de 450J og fået 525J.


Svar #2
14. oktober 2021 af Kasper008

Jeg er ikke ret stærk i matematik, men det gav vist lidt mening :-) jeg står i hvert fald bedre end før.

Tusind tak for svar :-)

Skriv et svar til: Beregn strømforbruget - P (Watt) = U (Volt) x I (Ampere) - Matematik D-niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.