Fysik

Find Gnidningskoefficient & Størrelse af normalkraft på forhjul

02. november 2021 af Christianfslag - Niveau: B-niveau

Opgaverne er formuleret som følgende

a) Bestem størrelsen af den samlede normalkraft på forhjulene.

Her er det givet at tyngdekraften er 14,5kN, at bilen er parkeret på en skråning der hælder med 15o, samt

"Bilens massemidtpunkt er 0,80 m over vejen, og afstanden mellem for- og baghjul er 3,0 m"

b) Hvilke værdier for gnidningskoefficienten mellem sne og sommerdæk, hhv. sne og vinterdæk, har folkene bag reklamen brugt? 

Her er det givet at bilens masse er 1350kg, decelerationen med sommerdæk er -1,56m/s^2, samt

"Af reklamen fremgår ydermere, at bremsningerne indledes ved 50 km/h."

Til b) er der vedhæftet den omtalte reklame.

Vedhæftet fil: Vinterdæk (1).png

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2021 af peter lind

a) tyngdekraften*cos(15º)

b) F*s = energitab


Svar #2
02. november 2021 af Christianfslag

#1

a) tyngdekraften*cos(15º)

b) F*s = energitab

For a) vil det ikke være nødvendigt også at tage højde for at det udelukkende er normalkraften på forhjulene der er tale om. Ydereligere bør oplysningerne om massemidtpunktet og afstanden mellem for- og baghjul ikke også benyttes?

For b) når du skriver F, menes der så kraften fra F=m*a? Vil det være muligt at bruge my*m*g=m*a hvori der isoleres for my?

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. november 2021 af peter lind

a) Du har ikke givet mig tilstrækkelige oplysninger. Vedlæg opgaven i original helst som billede.

b) F er gnidningskraften


Svar #4
03. november 2021 af Christianfslag

#3

a) Du har ikke givet mig tilstrækkelige oplysninger. Vedlæg opgaven i original helst som billede.

b) F er gnidningskraften

Her er hele opgaven vedhæftet. Den omtalte del af opgaven er fjernet fra opgavesættet, men de oplysninger der fremgik er alle oplyst i mit oprindelige opslag ved "a)"


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. november 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. november 2021 af peter lind

Det stemmer jo ikke med hvad du skrev i #0. Hvad er det rigtige ?


Svar #7
03. november 2021 af Christianfslag

#6

Det stemmer jo ikke med hvad du skrev i #0. Hvad er det rigtige ?

De to opgaver beskrevet i #0 er fra to forskellige opgavesæt. a) er opgave d) fra opgaven i det vedhæftede billede ved #4.

Jeg tænkte ikke oprindeligt at yderligere information var nødvendigt og tog derfor kun udsnittene af de to opgavesæt som jeg havde problemer med.

Jeg beklager forvirringen.

Her er opgaven i dens helhed--hvor d) (som jeg har formuleret som a) i #0) er inkluderet.


Skriv et svar til: Find Gnidningskoefficient & Størrelse af normalkraft på forhjul

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.