Matematik
Dimension
Jeg har fået A={q∈P5 | q(0)=0, q(2)=2, q(4)=4}.
Hvad er dimensionen af A? Jeg har fået nogle svarmuligheder.
A: 0
B. 1
C. 2
D: 3
E: 4
F: A er ikke et underrum.
---
Jeg tror det er svaret F fordi vi gerne skal have nulpunkter til et polynomie men det får vi ikke fordi q(2)=2 og q(4)=4?
Svar #2
04. november 2021 af Anders521
#0 Du har i hvert fald, at mængden A ikke er et underrum. Problemet opstår, når der ganges en skalar på et polynomium tilhørende A, for da vil produktet ikke nødvendigvis befinde sig i A.
Svar #3
Ups! Rettelse: Du har i hvert fald ret i, at mængden A ikke er et underrum
Svar #4
04. november 2021 af KaspermedK
Forstår ikke helt din forklaring her: "Problemet opstår, når der ganges en skalar på et polynomium tilhørende A, for da vil produktet ikke nødvendigvis befinde sig i A."
Hvilket produkt?
Svar #5
#4 Du ved, at der gælder nogle betingelser for at en (del)mængde kan betegnes et underrum:
En delmængde W ⊂ Rn ( ≠ Ø) er et underrum, hvis *) 0 ∈ W *) u,w ∈ W ⇒ u+w ∈ W *) u ∈ W, k ∈ R ⇒ k·u ∈ W
Det forudsættes også at W ≠ Ø.
Betragt polynomiet q(x) = x, da er q(0) = 0, q(2) = 2 og q(4) = 4, så q ∈ A. Sæt k = ½, da er produktet k·q(x) = (½)·x = x/2 Med k·q(0) = 0/2 = 0, k·q(2) ≠2 og k·q(4) ≠ 4, er k·q(x) ∉ A. Da er A ikke et underrum af P5.
Svar #6
04. november 2021 af jantand
Om underrum skal gælde
At en vektor der er er i rummet , skal også a*v være i rummet for alle reelle a
og at hvis v er i rummet og w er i rummet, så er v+w også i rummet.
Det skal også gælde at 0- vektoren er rummet.
0 , er i rummet.
vektoren v= [2,2] er i rummet
vektoren w=[4,4] er i rummet
vektoren v+w er i rummet =[6,6]
En basis for rummet er f.ex [1,1]
[1,1] *a er i rummet for alle a der er reelle f.ex a= 2 giver [2,2]. a=4 giver [4,4] [1,1]*0= [0,0]
Skriv et svar til: Dimension
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.