Matematik

Gør rede for funktioner og tilhørende grafer

09. november 2021 af nannaaaaaaa - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg forstår ikke denne opgave. Jeg går ud fra, at det handler om eksponentielle funktioner. Vil umiddelbart tro, at den grønne er f(x), og at den blå er g(x), men jeg er ikke sikker og kan ikke gøre rede for det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. november 2021 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. november 2021 af Moderatoren

#0

Du behøver ikke oprette en ny profil. Hvis noget i din tråd gør dig forvirret, så skriv i den igen.


Svar #3
09. november 2021 af nannaaaaaaa

Har godt set det opslag, men synes ikke jeg kunne finde information om, hvordan man gør rede for det. Tror ikke helt jeg forstår eksponentielle funktioner.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. november 2021 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. november 2021 af ringstedLC

Se på de tre forskrifter:

\begin{align*} f(x)&=3\cdot 1.2^{x}&\Rightarrow f(0)&=3\;,\;1.2^0=1 \\ \left.\begin{matrix}g(x)&=2\cdot f(x) \\h(x)&=f(x)+3\end{matrix}\right\} &\Rightarrow \left\{\begin{matrix}g(0)=2\cdot 3=6 \\h(0)=3+3=6\end{matrix}\right\}&\Rightarrow g(0) &= h(0) \\ 3 &< 6 \Rightarrow f(x)<g(x) \wedge f(x) < h(x) &\Rightarrow f(x) &= C \\ \left.\begin{matrix}g(x)=2\cdot \bigl(3\cdot 1.2^x)=6\cdot 1.2^x \\ h(x)=\bigl(3\cdot 1.2^x)+3 \end{matrix}\right\} &\Rightarrow \left\{\begin{matrix}g(1)=6\cdot 1.2=7.2 \\h(1)=3\cdot 1.2+3=6.6\end{matrix}\right\} &\Rightarrow \left\{\begin{matrix}g(x)= \;? \\h(x)=\;?\end{matrix}\right. \end{align*}


Skriv et svar til: Gør rede for funktioner og tilhørende grafer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.