Dansk

Analyse af når hjertet er en elpisker

14. november kl. 19:01 af Hjælppp12341234 - Niveau: 9. klasse
HJÆLPPPP en der har lavet en analyse af når hjertet er en elpisker og som kan hjælpeee

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november kl. 22:36 af Stygotius

Du har ikke sagt hvad du vil  have hjælp til.


Svar #2
14. november kl. 22:43 af Hjælppp12341234

Inden du læser:
Læs bogens titel Når hjertet er en elpisker.
1) Hvad tror du bogen handler om (tema/problemstilling)?
2) Hvad er dine forventninger til romanen?

Anslaget:
3) Læs side 5: Kom med tre grunde til, hvorfor dette er et godt anslag
4) Hvad synes du selv om anslaget?

Pis mor:
Genlæs s. 11-12 (De kører mig hen … toppen af ting.) og s. 14 (Mor er en strøm … måske lidt sårbart?). Her møder vi Pis mor første gang.
5) Hvad var dit førstehåndsindtryk?

Pis navn:
Se side 20. Der er mange forskellige årsager til, at forældre navngiver deres børn, som de gør.
6) Hvilke forskellige informationer får du om navnet Pi
7) Hvorfor har forældrene valgt netop dette navn?

Angsten
8) Hvad er angst? Hvad kan være årsag til angst? Hvad kan man være angst for?
Kan du redegøre for hvad det er og hvordan det kan komme til udtryk?

9) Genlæs s. 25-28 (Jeg ved præcis … samtaleemne ved spisebordet): Hvad tænker du?

10) Kig på vejrikonet til første kapitel - en tordensky
Hvordan forestiller I jer, det kommer til udtryk i romanen?

Læs første kapitel
11) Kom med konkrete eksempler i teksten på, at Pi får et angstanfald
Du kan evt. kategorisere dem under: fysisk, tankemæssig, følelsesmæssig og social angst

Undervejs i romanen skal du notere ned, hvad der er årsag til Pi’s angst. (Både
direkte og indirekte)

Sidespring
“Sidespring: Jeg burde egentlig ikke skrive Pi’s men derimod Pis” Sådan indledes siden (s. 29)
12) Hvad er et sidespring?
13) Hvad laver Pi et sidespring fra?
14) Hvad er det, Pi er ved at skrive?

”Bare så det ikke bliver akavet” vs ”Vi er gode til svimmelhed og gips, og hvad der ellers kommer ind fra højre”
Sammenhold morens reaktioner og udsagn på s. 36 og 37 (Moren hedder Bianca … Ud med det) med Biancas reaktioner og udsagn på s. 58 og 59 (Halløjsa … aer hun mig over kinden).

9) Hvad tænker du? Kom blandet andet ind på, hvordan forældre skal reagere, hvis de har teenagere med problemer, som er svære at sætte ord på.

At kunne se gennem og bagom et handicap – og få øje på mennesket
15) Genlæs s. 56 og 57 (Jeg tænker, det er posten … Vicky ser helt overrasket ud).
16) Hvorfor går Pi med Vicky … og hvad tænker du om det?

Pis gode gerninger
17) Oprems nogle af de gode gerninger, som Pi gør – fx at følge Vicky i klub. Kan det have noget med Pis sygdom at gøre?

Selvopfyldende profetier
18) Hvad betyder udtrykket? Læs de konkluderende sætninger, som forældrene siger om Pi på s. 71 (Det er godt ikke at isolere sig … Pi er lidt sart i det).

19) Hvad betyder det for opdragelse og opvækst, hvis forældrene på den måde definerer deres børn?


Pis første anfald
Da Pi får sit første angstanfald, er hun midt i 1.g, i gang med en ungdomsuddannelse,
som alle andre på hendes alder. Rektor ringer til Pi på hendes opfordring:
20) Hvad er årsagen hertil?
“Ret skal være ret. Jeg burde åbne lidt op, burde fortælle, burde dele, burde, burde, burde, men det er vanens ord, de forkerte, de gamle, der popper op de gange, jeg har forsøgt. Sandheden vil nok skuffe dem.”
21) Hvordan benytter Pi sig af burde og Hvad burde hun? og Hvorfor burde hun?
22) Hvad betyder vanens ord?
23) Hvordan kan de være forkerte?
24) Hvad er det for en sandhed, Pi taler om?
25) Hvem vil den nok skuffe og hvorfor?

I dette kapitel er der flere forskellige personer, der har en holdning til Pi’s fremtid – Nogle holdninger får vi at vide direkte andre indirekte.
26) Hvilke tanker gør følgende personer sig om Pi’s fremtid? (Rektor, forældrene,
Gillian Brown, Pi)
27) Hvad, tror du, ligger til grund for hver af disse holdninger?
28) Redegør for vejrikonet til dette kapitel.

“It is the unhappy times that shapes you”
29) Hvad mener Gillian? Har hun ret?


Botox-psykiateren (side 150 + side 130).
“Det er ikke, fordi det, der er sket, er magisk, men Botox-psykiateren siger, så peger min
radar væk fra mig selv, og det er vel meget godt. Derudover har jeg lært lidt om, hvem jeg er, og hvem de andre er”.

30) Hvad betyder det, at radaren peger væk fra en selv?
31) Hvorfor er det i dette tilfælde godt for Pi?
32) Hvad er det Pi, har lært om sig selv?
33) Hvem er de andre, Pi har lært noget om?
34) Hvad har hun lært om dem?
4 - 5 - 3
Pi bor sammen med sine forældre. Hendes nærmeste omgangskreds består af
veninderne Alma og Kat. I samme opgang som Pi bor også Gillian Brown, Vicky og
Bianca, der fra tid til tid hver især overvældes at livet… og dets udfordringer på godt og
ondt.
Hver især drager de omsorg for Pi og bekymrer sig om hende:
Veninderne og forældrene er mere direkte og konkrete i deres tiltag.
Gillian, Vicky og Bianca hjælper indirekte Pi (hjælper hende med at hjælpe sig selv).

35) Hvordan hjælper de hver især Pi (bevidst eller ubevidst). Noter ned.
36) Udvælg fire af bogens personer, og skriv fem tillægsord, der beskriver dem. Hvilke 3 tillægsord ville de selv vælge?

Vejrvignetter
36) Hvilken betydning har disse?

Du kan ud fra vejrikonerne redegøre for den udvikling Pi gennemgår, da vejrikonerne er tæt forbundet med Pis sindstilstand, humør og dagsform.

? Undersøg, hvad der sker de dage, der er illustreret med en tordensky?

På forsiden er fraværet af solen tydeligt, men i romanen optræder dette ikon.

? Undersøg, hvornår den første solskinsdag optræder og i forbindelse med hvad.
? Hvilke helt konkrete tekstsammenfald er der i første og sidste kapitel.
? Hvilket formål har gentagelsen?
? Benyt vejrikonet i din argumentation

Humor
37) Find 3-5 sjove steder i bogen, som din lærer ville grine af: Hvad synes du?

Ingen amoriner
38) Du har netop læst en ungdomsbog, hvor hovedpersoner IKKE er forelsket i nogen. Hvad har det betydet for din læseoplevelse?

Bogens mange motiver
Der er mange forskellige motiver i Når hjertet er en elpisker: Altså genkendelige situationer og/eller konflikter – fx angst, mor-datter-forhold, præstationskultur, at turde at være ven med en handicappet, at træde i karakter, ….

39) Udvælg 2 af de vigtigste, og skriv i en sætning til hver af motiverne, hvad vi skal lære af at læse denne bog.

Forældre: “You can’t live with them – you can’t live without them”
40) Giv 3 gode og realistiske råd til henholdsvis Pis mor og far, der kan forbedre forholdet til Pi.

En hjertevarm og filmisk roman
På bogens bagside står dette: En hjertevarm og filmisk roman.
41) Hvad mener forlaget med disse to tillægsord? Er du enig?

Evaluering:
Beskriv med egne ord, hvad angst er, og hvordan det kan komme til udtryk?

Hvad var årsagen (eller en af dem) til, at Pi fik angst?

Opfatter du Pi som svag - begrund dit svar.

Hvorfor tror du, Pi vælger at følge Vicky i klub?

Hvad mener Gillian Brown med “Dior is for Thuesdays”

Botox-psykiateren siger til Pi, at hun skal øve sig i at sige fra og sætte grænser -
Hvordan kan man gøre det?

Hvorfor tørrer mor en tåre væk, da Pi skal til at holde tale ved Gillians mindefest?

Hvad er det for et nyt sted, Pi starter med Alma og Kat?

Hvorfor tager Pi (og Charlie) Vicky med til Langeland?

Hvad tror du, fremtiden bringer Pi?

Hvorfor tror du, forfatteren har benyttet vejrikonerne som indledning til hvert
kapitel?

Hvad synes du, romanens vigtigste budskab er?


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. november kl. 22:50 af Stygotius

Har du ikke tænkt dig at du skal lave noget som helst selv, og tror du at du få andre til at lave en så kilometerlang opgave for dig som denne ?? 


Skriv et svar til: Analyse af når hjertet er en elpisker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.