Fysik

Fysik opgave, indtegn kræfter

27. november 2021 af Lasse123jo - Niveau: A-niveau

hej er der nogle som kan hjælpe mig med denne opgave

jeg har vedhæftet opgaven som bilag

til a) her tænker jeg at tyngdekraften er en af kræfterne, men hvilke er de andre? der er selvfølgelig også snorkraften men hvordan beregner jeg denne?

til b er jeg helt væk

og ekstra:

nogle råd til at kunne optimere min tankegang i disse fysisk opgaver, jeg bruger 10-20 timer på hver aflevering fordi jeg ikke forstår det selvom jeg bruger så lang tid ekstra på at forstå det hele.

Vedhæftet fil: Vindmåler.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2021 af jantand

Der er også kraften fra ventilatoren .

Hvis kuglen hænger stille der hvor den er på billedet er summen af de tre kræfter lig med  0 (nul)

Når du løser opgaver, skal du ALTID selv lave en tegning der viser hvad der sker.

Når du har lavet den skriver du på den hvad du ved.

Så regner du det ud du ikke hved ( det der spørges om)

Det gælder i alle fag


Svar #2
27. november 2021 af Lasse123jo

#1
Der er også kraften fra ventilatoren .

Hvis kuglen hænger stille der hvor den er på billedet er summen af de tre kræfter lig med  0 (nul)



Når du løser opgaver, skal du ALTID selv lave en tegning der viser hvad der sker.

Når du har lavet den skriver du på den hvad du ved.

Så regner du det ud du ikke hved ( det der spørges om)

Det gælder i alle fag

Tusinde tak,
Men hvordan beregner jeg de kræfter?
Og har du en ide til b opgaven

Svar #3
27. november 2021 af Lasse123jo

Har svært ved at bestemme kræfterne

Og nogle der har en ide til b opgaven?

Brugbart svar (1)

Svar #4
27. november 2021 af ringstedLC

a) Hvis ventilatoren nu er slukket, er der kun tyngde- og snorkraften. Indtegn og beregn dem på en skitse.

Når ventilatoren tændes skubbes kuglen væk i en retning vinkelret på tyngdekraften, indtil den igen hænger stille. Summen af kraften fra ventilatoren og den nye snorkraft er lig tyngdekraften. Brug kræfternes parallelogram.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. november 2021 af ringstedLC


Svar #6
28. november 2021 af Lasse123jo

#4
a) Hvis ventilatoren nu er slukket, er der kun tyngde- og snorkraften. Indtegn og beregn dem på en skitse.

Når ventilatoren tændes skubbes kuglen væk i en retning vinkelret på tyngdekraften, indtil den igen hænger stille. Summen af kraften fra ventilatoren og den nye snorkraft er lig tyngdekraften. Brug kræfternes parallelogram.


Tusinde tak!

Har du måske en ide til, hvad jeg skal gøre i b opgaven ?

Skriv et svar til: Fysik opgave, indtegn kræfter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.