Studievalg og videregående studie

Hvad kan jeg blive?

10. december 2021 af mimi0412

Hej. Jeg afsluttede EUX Business, men fandt ikke en elevplads, fordi jeg gerne vil ud og få mig flere erfaringer inden for arbejde, inden jeg tager på elevplads, i det jeg kun har haft 1 job før som varede i 8 måneder. 

Nu føler jeg mig så klar, til at søge og få elevplads, og der er så mange spændende virksomheder som søger elever. Men jeg går med stadig med den usikkerhed om, at hvis jeg nu skulle være elev et sted, at det så vil komme svære opgaver, som bliver for svært for mig, at jeg ikke kan klare og gennemføre det, og hvis jeg så dumper fagprøven i sidste ende, for jeg ved ikke hvad der ville ske, hvis jeg dumper den, udover at det er mega nederen, ydmygende og uoverskueligt, hvis jeg gør. 

Jeg vil gerne være salgassistent og jeg vil færdiggør EUX helt, så jeg får alle 4 år med. Men jeg er så usikker på, om jeg kan klare/gennemføre det, så jeg i sidste ende blive faglært. Derfor har jeg så overvejet, om jeg så ikke bare skal blive ufaglært og så bare arbejde fra nu af...Men så har jeg jo lige brugt 2 år på skolebænken, som jeg rent faktisk ikke kan bruge til noget som helst. 

Nogle der har et godt råd til, hvad jeg skal gøre?

Tak på forhånd for lige meget hvad. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2021 af ringstedLC

Hmm ..., jeg fristes til at skrive: Velkommen til Verden.

Hvis du kan leve med at "bare arbejde som ufaglært", er de to år på skolebænken altså ikke spildt. Du har lært noget og det kan ingen tage fra dig.

Men din usikkerhed bliver jo aldrig afklaret, hvis du ikke prøver at gennemføre uddannelsen. Og ja, du vil sikkert få nogle svære opgaver, måske også nogle som du ikke kan løse. Det er sådan, at man lærer noget nyt og noget mere.

Men skulle det så ske, at du ikke består, er der intet ydmygende i at have prøvet. Du har så blot fundet én af dine begrænsninger. Dem har vi alle, kunsten er at kende dem.


Skriv et svar til: Hvad kan jeg blive?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.