Matematik

Pyramideopgave - funktioner af to variable

16. december 2021 af Stxelev02 - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg sidder med en matematikaflevering, hvor jeg ved hjælp af funktioner af to variable skal bestemme mulige måder, hvorpå man kan skabe en pyramide, som har rumfanget 10.000m^2.

Jeg er med på, at jeg skal bruge GeoGebra, og jeg skal have fat i formlen for rumfanget af en pyramide, men herefter er jeg gået i stå.

Jeg vedhæfter lige opgaven

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak for hjælpen

Vedhæftet fil: Pyramideopgave.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2021 af Soeffi

Svar #2
16. december 2021 af Stxelev02

Hej

Kan ikke helt se, hvad det har med funktioner af to variable at gøre?

vh Andreas

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. december 2021 af ringstedLC

#2:

\begin{align*} V &= \tfrac{1}{3}\cdot h\cdot G \\ V(x,y) &= \tfrac{1}{3}\cdot y\cdot x \end{align*}

Svar #4

Hej, tak for svar, ringstedLC

Så langt er jeg kommet, men hvordan er det, at jeg bruger dette til at løse opgaven?

vh Andreas

Brugbart svar (0)

Svar #5

#4: Så forstår jeg ærligt talt ikke, hvad du spørger om i #2.

Vedr. selve opgaven: Du skal lave en film, hvor du forklarer dét som ønskes i teksten.

Svar #6

Svar #2 var til #1.

Jeg ved godt, at man får denne ligning. Når jeg så tegner den i GeoGebra, får jeg en 3d figur. Er det så bare fordi, at et punkt (x,y,z) på fladen, illustere en af de mange mulige måder, hvorpå man kan skabe en pyramide med et rumfang af 10.000m^2? Jeg har muligvis i så fald forestillet mig, at det skulle være mere indviklet.

Brugbart svar (0)

Svar #7

For det første; man kan ikke tegne en ligning. En ligning kan løses. Men du kan tegne grafen for en funktion.

Denne funktion's z-værdi er volumet af en pyramide med grundfladen x og højden y. Skæringen mellem niveaukurven c = 10000 og grafen er så mulige talpar af (xy), der giver et volume på 10000 m3.

Svar #8
17. december 2021 af Stxelev02

Tak for svar

Brugbart svar (1)

Svar #9
18. december 2021 af SuneChr

Overvej undervejs disse designmuligheder: A, ..., B, ..., C, ...,
eller noget helt andet

Der er intet i vejen for, at pyramidens toppunkt kunne ligge udenfor grundfladen.
   Rumfangsformlen er den samme, og højden er linjen fra toppunktet til samme
   niveau som grundfladen. 

Skriv et svar til: Pyramideopgave - funktioner af to variable

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.