Matematik

Bestemme løsning til differentialligning

16. december 2021 af Goblinx - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg håber, at jeg kan få hjælp til de to vedhæftede opgaver

I opgave 5.D2.2 skal jeg bruge metoden 'seperation af variable', mens jeg i opgave 5.D2.11 skal bruge formlen for en lineær førsteordens differentialligning y'+a(x)\cdot y=b(x)

Tak på forhånd


Svar #1
16. december 2021 af Goblinx

Første vedhæftede opgave:

Vedhæftet fil:Opgave 5.D2.2.png

Svar #2
16. december 2021 af Goblinx

Anden vedhæftede opgave

Vedhæftet fil:OPgave 5.D2.11.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. december 2021 af janhaa

integrating factor


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. december 2021 af Anders521

#1

Dette er kun et kvalificeret gæt:

Der gives differentialligningen  (x+5)·y' = √y hvor rigtig nok der skal bruges seperation af de variable. Det bemærkes først, at uligheden √y > 0 må gælde, da man ikke kan tage kvadratroden af et negativt tal. Ser man bort fra faktoren x+5, kunne det tyde på, at løsningen y må være en (streng) voksende funktion. Nu løses ligningen:

                                                                   (x+5)·y' = √y ⇔                                                                                                                                              ∫ ( 1/ √y  ) dy  = ∫ ( 1/(x+5) ) dx     

I dette trin bliver det åbenlyst, om hvorfor der bruges den "skarpe ulighed"  > og ikke"den svage ulighed" ≥. Omskrivningen følger af de gængse regneregler indenfor ligningsløsning. Der fortsættes:

                                                                        2√y = ln| x+5 | + k, hvor k ∈ R 

Bemærk at der skrives ln|x+5|, da det ikke vides på forhånd om x ≥ -5.  Hvis det var tilfældet, ville man skrive ln(x+5) i stedet. Med punktet P(-4,1), indsættes koordinaterne i ligningen oven for:

                                                              2√1 = ln| -4+5 | + k  ⇔

                                                                  2 = k                                                                                                  Dermed haves løsningen?

                                                            y1 = ( ½·ln| x+5 | + 1 )2

Tegner man integralkurven for løsningen er den ikke streng voksende som der først antog. Men for 

                                                           y2 = ( ½·ln( x+5 ) + 1 )                                                                              i intervallet  ] e-2 - 5; ∞ [ vil den nye løsning være streng voksende ... og den går gennem punktet P.

P.S. Intervallet bestemmes ved at løse uligheden ½·ln( x+5 ) ≥ 1


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2021 af Anders521


Skriv et svar til: Bestemme løsning til differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.