Matematik

Lineær Algebra - Dimension etc.

19. december 2021 af S1NG3D - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg læser rent matematik på KU og har kurset Lineær Algebra. Jeg sidder fast i spørgsmål b til e. Kan nogle give en hånd?

God søndag,

Anton. 

Vedhæftet fil: 123.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. december 2021 af gavs (Slettet)

Hvad har du selv gjort dig af tanker om opgaverne? Har du lavet nogen udregninger, eller sidder du helt fast?

Svar #2
19. december 2021 af S1NG3D

Jeg har i princippet ikke taget et ORDENLIGT kig på c,d og e. Men jeg sidder helt fast på b’eren ift. dim(v0)

Brugbart svar (0)

Svar #3

For at finde ud af hvad dimensionen er, så skal du finde ud af, hvor mange lineært uafhængige matricer, V0 er udspændt af

Svar #4
19. december 2021 af S1NG3D

Jeps, den er jeg med på. Jeg tror det som sætter en mur foran mig af en eller anden grund er at matricen består af bogstaver frem for tal. Så skal jeg prøve at få den på reduceret echelonform til at starte med eller hvad?

Brugbart svar (0)

Svar #5

\begin{bmatrix} a &b \\ c&0 \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} a &0 \\ 0&0 \end{bmatrix}+\begin{bmatrix} 0 &b \\ 0&0 \end{bmatrix}+\begin{bmatrix} 0 &0 \\ c&0 \end{bmatrix}

Du kan også sætte bogstaverne uden for matricerne, om du vil. Matricerne du får er så en delmængde af standardbasens matricer. Og her mener jeg standardbasen for M2(F). Du kan se af omskrivningen, at dimensionen er 3, men opgaven kræver nok et par ekstra argumenter.

Brugbart svar (0)

Svar #6
20. december 2021 af Heptan

Kan den ikke reduceres yderligere?

a   b   = (a-b)   (b-b)  =  (a-b)    0

Brugbart svar (0)

Svar #7
20. december 2021 af gavs (Slettet)

#6 ???

Brugbart svar (0)

Svar #8
20. december 2021 af Heptan

Næ det må man ikke

Skriv et svar til: Lineær Algebra - Dimension etc.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.