Fysik

Ideer til fysik eksamen forsøg B niveau

26. januar 2022 af Laura2908 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg skal til at lave mit eksamensprojekt i fysik her i 2.g, men har ingen ideer til hvilket slags forsøg jeg kan lave. Vil helst lave et forsøg inden for elektrisk kredsløb, men det er ikke et krav.

Har i nogle ideer?

Tak på forhånd. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2022 af MandenMedMangeHatte

At lave et forsøg inden for elektriske kredsløb er en fremragende idé.

Du kunne lave et simpelt forsøg, hvor du måler resistansen af en ukendt modstand.

Det kan gøres ved at sætte modstanden i serie med en variabel spændingskilde, U, og et amperemeter. Justér spændingsfaldet fra spændingskilden og mål så strømmen, I, igennem kredsløbet. Opsaml data og udfør lineær regression på spændingsfaldet som funktion af strømmen.

Så vil resistansen af den ukendte modstand være lig hældningen af den bedste rette linje.

Forsøget lægger op til at kunne tale om hvorfor vi bruger flere målinger (og regression) til at bestemme resistansen og hvorfor vi ikke kun nøjes én måling. Det lægger også op til at kunne tale om fejlkilder, eksempelvis om amperemeterets egen resistans har en indvirkning på forsøget.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. januar 2022 af MandenMedMangeHatte

Kan du forstå hvad jeg skriver, Laura?


Skriv et svar til: Ideer til fysik eksamen forsøg B niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.