Fysik

Hjælp jeg kan ikke beregne denne opgave

27. januar 2022 af GivmigInformationer - Niveau: B-niveau

En trillebørfører kan løfte 80kg. Den læssende trillebørs massemidtpunkt befinder sig i afstanden 0,50m fra hjulets akse, og håndtagene befinder sig i afstanden 1,30m. Når trillebøren køre danner dens bund en vinkel på 20grader. Hvor meget må han højst læsse trillebøren, hvis den i sig selv vejer 25kg?

Hvilken formel skal jeg bruge og hvordan beregner jeg det?  


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2022 af ringstedLC

Vedhæft et godt billede af hele opgaven.


Svar #2
27. januar 2022 af GivmigInformationer

Trillebør

Du skal bare klikke, se billede på en ny fane.


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2022 af ringstedLC

Vedhæft ..., du kan ikke direkte indsætte billeder.


Svar #4
27. januar 2022 af GivmigInformationer

Nå for filan


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. januar 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. januar 2022 af ringstedLC

Der skal bruges "kraft gange arm"-princippet, så det må blive:

\begin{align*} F_{b\o r}\cdot arm_1\cdot \sin(v) &= F_{f\o rer}\cdot (arm_2-arm_1)\cdot \sin(v) \\ (25\,\textup{kg}+m)\cdot g\cdot arm_1 &= F_{f\o rer}\cdot (arm_2-arm_1) \\ m &= \;?\,\textup{kg} \end{align*}

tror jeg nok...

PS. Du bør skrive en mere sigende titel.


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. januar 2022 af Soeffi

#6. Mit forslag: 

Der skal bruges "kraft gange arm"-princippet, hvor omdrejningspunktet er hjulets nav. Arm1 = afstand fra hjulnavn til trillebørs massemidpunkt. Arm2 = afstand fra hjulnav til håndtag.

\begin{align*} F_{b\o r}\cdot arm_1\cdot \cos(v) &= F_{f\o rer}\cdot arm_2\cdot \cos(v) \Rightarrow\\ (m_{b \o r}+m)\cdot g\cdot arm_1\cdot \cos(v) &= m_{l\o ft}\cdot g \cdot arm_2\cdot \cos(v)\Rightarrow\\ (m_{b \o r}+m)\cdot arm_1 &= m_{l\o ft} \cdot arm_2\Rightarrow\\ m &= m_{l\o ft} \cdot arm_2/arm_1-m_{b \o r}\Rightarrow\\m &= \textup{?} \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #8
28. januar 2022 af ringstedLC

#7: Selvfølgelig!


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. januar 2022 af Soeffi

#7. Tilføjelse:

 

Der skal bruges "kraft gange arm"-princippet, hvor kraftmomenter, der drejer trillebøren den ene vej, skal opveje kraftmomenter, der drejer den anden vej, og hvor omdrejningspunktet er hjulets nav. Arm1 = afstand fra hjulnavn til trillebørs massemidpunkt. Arm2 = afstand fra hjulnav til håndtag.


Skriv et svar til: Hjælp jeg kan ikke beregne denne opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.