Fysik

Hjertestarter og kapacitor

13. februar 2022 af Kimmolle - Niveau: A-niveau

Hej jeg har lidt problemer med den sidste opgave (c), jeg er tvivl om jeg både skal bruge opladning og afladningformlen for kapacitor eller om jeg slet ikke skal bruge nogle af dem.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2022 af ringstedLC

Vedhæft et godt billede af opgaven!


Svar #2
13. februar 2022 af Kimmolle

#1

Vedhæft et godt billede af opgaven!

Opgaven er vedhæftet 


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. februar 2022 af Eksperimentalfysikeren

Du skal i princippet bruge dem begge, men da afladningen foregår over meget kort tid, kan du se bort fra den. Afladningen sker ikke gennem modstanden.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. februar 2022 af Soeffi

#0. Indsætter redigeret billede.


Svar #5
14. februar 2022 af Kimmolle

#3
Du skal i princippet bruge dem begge, men da afladningen foregår over meget kort tid, kan du se bort fra den. Afladningen sker ikke gennem modstanden.

Okay mange tak. Er lidt i tvivl hvordan opladningsformlen ser ud, har prøvet at søge men der kommer forskellig op

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. februar 2022 af MandenMedMangeHatte

a)

Q = CV = 33uF * 6000V = 0.198 coulomb

b)

Den største strøm man kan få må være når Vc = 0V, for så ligger hele spændingsfaldet over modstanden. Der må højst løbe en 100mA strøm.

Rmax = 6000V/100mA = 60kohm

c)

For at finde den tid der mindst skal gå, skal vi finde tiden det tager kapacitorspændingen at gå fra 0V til 5kV.

Ligningen for kapacitorspændingen kan findes ved at løse en differentialligning, men er i dette tilfælde givet ved

V_C(t)=V_s - V_se^{-\frac{t}{RC}}

Indsæt værdierne og løs for t i ligningen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. februar 2022 af ringstedLC

#6 b)

\begin{align*} R_{{\color{Red} min}} &= \frac{6\,\textup{kV}}{I_{maks}} \end{align*}


Skriv et svar til: Hjertestarter og kapacitor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.