Dansk

Nogen, der kender til nogle gode synonymer til ordet 'kun'?

01. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej

Er der nogen, der har nogle gode synonymer til ordet 'kun'? Jeg kan nemlig godt lide at variere sproget i mine opgaver. Jeg kender til synonymet 'blot', hvilket hidtil har været det bedste synonym...

Synonymet skal kunne bruges i sammenhænge som det her: "Jeg har kun én is."

Tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2022 af SuneChr

bare kan også her betyde, at vedkommende, der siger det, måske fryder sig over, at det kun er ham
eller hende, der har en is og ikke den anden.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. marts 2022 af SuneChr

bare kan også her betyde, at vedkommende, der siger det, er glad og stolt over at besidde en is.
I en matematisk sammenhæng ville man benytte netop, som utvetydigt skal angive én og kun én
af en given slags.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. marts 2022 af Stygotius

Ordene "blot" og "bare" har de konnotationer (medbetydninger) at de også kan angive noget eller nogen der har en mindre værdi eller er af mindre betydning eller vigtighed. Det har synonymet "udelukkende" ikke og således være et nyttigt synonym til "kun". I øvrigt er "kun" en nyere form for  "ikke uden", hvilket har været brugt i højtidelig eller religiøs brug som "ikkun", der så igen er blevet forkortet til "kun". (smlgn. salmetitlen "Hvo ikkun lader Herren råde".

Den i #2 nævnte anvendelse af ordet "bare" hører hjemme i decideret barnesprog og rummer en slags hoveren eller følelse af held og overlegenhed.

Den "matematiske" udlægning af "bare" er nok lidt tvivlsom.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. marts 2022 af Stygotius

 Formen "ikke uden" i betydningen "kun" kan stadig høres dialektalt. ("Der kom ikke uden 5 til  begravelsen")


Svar #5
02. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#3

Ordene "blot" og "bare" har de konnotationer (medbetydninger) at de også kan angive noget eller nogen der har en mindre værdi eller er af mindre betydning eller vigtighed. Det har synonymet "udelukkende" ikke og således være et nyttigt synonym til "kun". I øvrigt er "kun" en nyere form for  "ikke uden", hvilket har været brugt i højtidelig eller religiøs brug som "ikkun", der så igen er blevet forkortet til "kun". (smlgn. salmetitlen "Hvo ikkun lader Herren råde".

Den i #2 nævnte anvendelse af ordet "bare" hører hjemme i decideret barnesprog og rummer en slags hoveren eller følelse af held og overlegenhed.

Den "matematiske" udlægning af "bare" er nok lidt tvivlsom.

Så... Hvilket ord er det, jeg helt præcist skal bruge?


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. marts 2022 af Stygotius

Hvad er det  som du gerne vil udtrykke ??


Svar #7
02. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#6

Hvad er det  som du gerne vil udtrykke ??

Det som jeg har skrevet ovenover; "synonymet skal kunne bruges i sammenhænge som det her: "Jeg har kun én is."


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. marts 2022 af Stygotius

Jamen, det har jeg jo netop svaret på.


Svar #9
03. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#8

Jamen, det har jeg jo netop svaret på.

Så må jeg ikke helt have fanget den. Kan du blot skrive ordet denne gang, tak ;)


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. marts 2022 af Stygotius

Hvis du gerne vl bruge ordet kun" uden nogen undertoner af noget nedsættende, kan du bruge ordet "udelukkende", der betyder det samme men er helt neutralt og uden undertoner.


Svar #11
03. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Så altså: "Jeg har udelukkende én is."?

Giver det mening?


Brugbart svar (0)

Svar #12
03. marts 2022 af Stygotius

ja netop.


Svar #13
04. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Det lyder lidt forkert? Giver det mening?


Brugbart svar (0)

Svar #14
04. marts 2022 af Stygotius

Det er helt korrekt dansk.


Svar #15
04. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Hmm...

Jeg har i min opgave skrevet følgende sætning: "Ingen blændende hvid duge. Intet gevær. Intet at se. Blot det pludselige, tætte mørke."

Giver det mening, hvis jeg skriver det sådan: "Ingen blændende hvid duge. Intet gevær. Intet at se. Udelukkende det pludselige, tætte mørke."


Svar #16
04. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Og hvis det gør, kan du så fortælle, hvordan det giver mening? Altså forklare grunden til, at det giver mening. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
04. marts 2022 af Stygotius

"Ingen blændende hvid duge. Intet gevær. Intet at se. Udelukkende det pludselige, tætte mørke."

Ordet "duge" er flertal, og det må derfor hedde "ingen blændende hvide duge".

(Adjektiver (tillægsord) får tlføjet et -e i bestemt form ental og i flertal (en ung mand - den unge mand - de unge mænd)

Ordet "udelukkende" er her helt rigtigt og meningsfyldt brugt.

"Udelukkende" er et adverbium (biord) og betyder "kun",  eller "intet andet end"


Svar #18
04. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

hov, det ved jeg. der skulle egentligt stå "due"


Brugbart svar (0)

Svar #19
04. marts 2022 af Stygotius

Hvad har en due med dette at gøre ??


Svar #20
04. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Sætningen skulle egentligt lyde sådan her: "Ingen blændende hvid due. Intet gevær. Intet at se. Udelukkende det pludselige, tætte mørke."


Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.