Kemi

Landolts forsøg

17. marts 2022 af jepsi123 - Niveau: A-niveau

Hej:) Reaktionene for landolts forsøg er på formen: 

2IO3 + 5HSO3 -> 5SO42 + I2 + 3H + H2O

Men kan simpelthen ikke finde ud af hvordan elementarreaktionerne for denne ser ud  og hvad det siger om reaktiionen, nogen der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. marts 2022 af Soeffi


Brugbart svar (1)

Svar #2
17. marts 2022 af Soeffi

#0. Se evt. https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=647525.

Angående #16 i linket:

Rettelse: Den hastighedsbestemmende reaktion er (II) og ikke (I), idet reaktion (I) er bruttoreaktionen, mens (2) og (3) er dennes delreaktioner.

Som nævnt:

1) IO3- + 3 HSO3- → I- + 3 SO42- + 3 H+   Overordnet reaktion. Består af følgende delreaktioner:

2) IO3- + 5 I- + 6 H+ → 3 I2 + 3 H2O   Svagt sur fra start. Langsom og dermed hastighedsbestemmende.

3) I2 + HSO3- + H2O → 2 I- + SO42- + 3 H+   Hurtig og dermed ikke hastighedsbestemmende.

Det ses at reaktion (1) er summen af de to andre, idet (1) = (2) + 3·(3). Dvs. at man ganger reaktion (3) igennem med 3 og lægger den til (2). Bemærk her at man ikke ændrer en afstemt reaktion ved at gange igennem med et tal.

Bemærk at der skal være overskud af IO3- i forhold til HSO3- fra start, da man ellers ikke kan få et omslag. Ved overskud af HSO3- vil I2 nemlig forbruges og dermed ikke danne kompleks.

Angående videoen der linkes til i #1: Det ses, at H+ dannes ved den overordnede reaktion, og dermed kan H+ ikke være katalysator, som det påstås. Reaktionshastigheden kan derimod siges at være pH-afhængig, dvs. afhænge af [H+]. (Hvis der er en katalysator må det snarere være I2, der indgår i reaktionen uden at blive forbrugt).


Svar #3
17. marts 2022 af jepsi123

Mange tusind tak! Men er der så en måde hvorpå jeg kan argumenter for hvilken orden reaktionen vil have i forhold til [IO3]

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. marts 2022 af Soeffi

#3...Hvis du tager resultaterne fra den anden tråd så får du:

Forsøg    -    0,10 M KIO3     -     0,10 M NaHSO3     -    Tid for omslag      -     1/Tid
     A                    25 ml                       25 ml                            52 s                0,0192 1/s

     B                    50 ml                        25 ml                           26 s                 0,0385 1/s

     C                    75 ml                        25 ml                           17 s                 0,0588 1/s 

Hvis man afbilder ml KIO3 ud af x-aksen og 1/T ud af y-aksen, så får man en ret linje med hældningen 0,0008. Dette viser, at reaktionen er en anden ordens reaktion med hensyn til [IO3-], og k = 0,0008 (s·M)-1.


Svar #5
17. marts 2022 af jepsi123

Yes det har jeg også selv fået ud fra min egen data, men jeg tænker mere på hvis man sgu sige noget om elementarreaktionerne enden man gør dette sån en form for ide over hvad man vil forvente reaktionsorden er i forhold til IO

Brugbart svar (1)

Svar #6
17. marts 2022 af Soeffi

#5...Du har ikke elementarreaktionerne. Man må du ud fra at reaktion (2) forløber ved, at der dannes et reaktivt mellemprodukt, der indeholder IO3-
#4. Rettelse: Man afbilder Tid ud af x-aksen og 1/(ml KIO3) ud af y-aksen.

Svar #7
17. marts 2022 af jepsi123

Og der er ikke en måde hvor man kan få elementarreaktionerne for reaktionen

Brugbart svar (1)

Svar #8
17. marts 2022 af Soeffi

#7. Nej, de findes gennem forsøg.


Svar #9
17. marts 2022 af jepsi123

Okay taaak, dumt spørgsmål men hvordan findes de gennem forsøg?

Brugbart svar (0)

Svar #10
18. marts 2022 af Soeffi

#9.

Det ved jeg ikke, og det er heller ikke sikkert, at det kan lade sig gøre i dette tilfælde i praksis.


Skriv et svar til: Landolts forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.