Matematik

Statisk mekanik - forståelsesproblem

18. marts 2022 af Lokallurker - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude

Jeg har kæmpet et godt stykke tid med at prøve at forstå denne opgave, og håber i måske kan fortælle mig hvorfor den skal løses, som den skal.

Som beskrevet i opgaven forsøger jeg at finde kompenterne af C. Jeg kan se på opgaven(og løsningen) at man skal bruge et trick til at løse den.

Min lærer har byttet D ud med B, således B nu flygter med Cx, hvilket gør opgaven nem at løse. Jeg forstår dog ikke, hvorfor man bare kan ligge punkt B ned?

Mvh

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Svar #1
18. marts 2022 af Lokallurker

PS tricket tegnet i FLD vedhæftes her i tilfælde af min forklaring er uforståelig :)

Vedhæftet fil:Udklip3.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Du skriver ikke, hvordan opgaven så løses. Der er sikkert tale om at regne på momenter om et eller flere punkter. Et moment er produktet af en kraft og dens arm, der måles vinkelret på kraftens retning. Man kan derfor flytte kraftens angrebspunkt i kraftens retning uden at ændre på momentet. Man kan derfor lægge (ikke ligge) angrebspunktet i et punkt, hvor man får simplere udregninger. Jeg ved ikke, hvordan udregningerne er i dette tilfælde. men jeg vil tro, at det er denne forskydning, der er tale om.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. marts 2022 af Soeffi

#0. Indsætter redigeret billede.

Vedhæftet fil:2041895.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2022 af Soeffi

#0. Jeg vil gætte på, at man skal dele kraften på C op i to bidrag: Et som fremkommer langs en linje fra A til C (blåt) og et som fremkommer ved drejning af A'C omkring B (rødt). A' er skæringen mellem en linje gennem F og en linje gennem C, som er vinkelret på denne. Man forestiller sig, at B er et fast punkt.

Vedhæftet fil:romaskine.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Hvor er F?

Jeg vil foreslå, at vi afholder os fra gætterier og beder trådstarter om at komme med flere detailler.


Svar #6
19. marts 2022 af Lokallurker

Hej alle sammen! Tusind tak fordi i gider at bruge tid på dette.

Beklager, det var lige fredag ;). Jeg er ked af, at jeg ikke fik smidt en løsning med første gang. Tusind tak for, at i gider at bruge tid på at svarer!

Problemet med opgaven som den er givet (Se FLD 1) er, at der er for mange ubekendte til at jeg kan løse den. I hvert fald med det jeg har lært indtil nu. Derfor skal der "fjernes" en kræft. Kræften B kan (som jeg forstår det) "fjernes" da FB = FA+FD+FC og Moment(M) MB= MA + FD + FC. Jeg forstår dog ikke hvorfor jeg må forbinde D med C når jeg "fjerner" B (se FLD 2 i løsning).

@Soefffi jeg er rimeligt sikker på, at man kan løse den som du angiver, men tror det er endnu mere besværligt?

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. marts 2022 af Soeffi

#5. Hvor er F?...

Den blå og den røde vektor, der ligger på linje for oven i billedet lige under det sted, hvor der står F = 200 N.


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. marts 2022 af Soeffi

#4. Bemærk: CG skal være større på tegningen.

\\F_G \approx |F| \cdot (|A'C|/|BC|) \cdot \begin{pmatrix} -cos(30^o) \\ -sin(30^o) \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} - 520 \;N \\ -300 \;N \end{pmatrix}

\\ F_H \approx |F|\cdot cos(60^o) \cdot \begin{pmatrix} cos(30^o) \\ -sin(30^o) \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} 87 \;N \\ -50 \;N \end{pmatrix}

\\ F_I =F_G+F_H =\begin{pmatrix} - 520 \;N \\ -300 \;N \end{pmatrix}+\begin{pmatrix} 87 \;N \\ -50 \;N \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} - 433 \;N \\ -350 \;N \end{pmatrix}


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. marts 2022 af Soeffi

#8. Rettelse:..

\\F_G \approx |F| \cdot (|A'{\color{Red} B}|/|BC|) \cdot \begin{pmatrix} -cos(30^o) \\ -sin(30^o) \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} - 346 \;N \\ -200 \;N \end{pmatrix}

\\ F_H \approx |F|\cdot cos(60^o) \cdot \begin{pmatrix} cos(30^o) \\ -sin(30^o) \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} 87 \;N \\ -50 \;N \end{pmatrix}

\\ F_I =F_G+F_H =\begin{pmatrix} - 346 \;N \\ -200 \;N \end{pmatrix}+\begin{pmatrix} 87 \;N \\ -50 \;N \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -259 \;N \\ -250 \;N \end{pmatrix}


Skriv et svar til: Statisk mekanik - forståelsesproblem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.