Matematik

Lån

22. marts 2022 af Kups - Niveau: C-niveau

INFO:

"Peter overvejer at optage et forbrugslån på 10.000 kr. Den månedlige ydelse på lånet er 945,60 kr. og renten er 2% pr måned. Til højre ser du en amortisationstabel, der beskriver tilbagebetalingen af Peters lån. "

Er der nogen som kan hjælpe mig med disse opgaver (C,D og E)

Jeg har stiret mig hel blind på dem. 


1c) Hvad bliver lånets løbetid (antal terminer) når ydelsen er 472,80 kr. pr. måned og renten er 2% pr. måned?
1d) Hvor dyrt bliver lånet dvs. hvad er den samlede betaling og hvor meget betaler Peter i rente for lånet?

1e) Hvorfor bliver løbetiden ikke bare fordoblet? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{a)}\\& \mathrm{L\o betid} \\&& n=\frac{\ln\left ( \frac{y}{y-A_0\cdot r} \right )}{\ln(1+r)}=\frac{\ln\left ( \frac{945.60}{945.60-10^4\cdot 0.02} \right )}{\ln(1.02)}\\\\\\\textbf{b)}\\& \mathrm{L\o betid} \\&& n=\frac{\ln\left ( \frac{y}{y-A_0\cdot r} \right )}{\ln(1+r)}=\frac{\ln\left ( \frac{472.80}{472.80-10^4\cdot 0.02} \right )}{\ln(1.02)} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. marts 2022 af mathon

\small \small \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{c)}\\& \mathrm{Hvorfor?} \\&& \textup{fordi der ikke er omvendt proportionalitet mellem ydelse}\\&&\textup{og l\o betid.} \end{array}


Skriv et svar til: Lån

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.