Fysik

Fysik - mekanisk energibevarelse!!

23. marts 2022 af hejsa987 - Niveau: B-niveau

Hejsa,

Hvis jeg har beregnet den mekaniske energibevarelse til at være omkring 2% er energien så bevaret, eller skal den være på 0%?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2022 af peter lind

Spørgsmålet lyder mærkeligt. Mekanisk energibevarelse betyder at energien som navnet også angiver at energien er konstant altså den samme til alle tider


Svar #2
23. marts 2022 af hejsa987

Vil det så sige at min konstant er 2,2%

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. marts 2022 af peter lind

Det er næppe rigtigt. Indsæt hele opgaven som billedfil eller evt. pdf fil


Svar #4
23. marts 2022 af hejsa987

Dette er ikke min opgave, men en jeg har fundet på nettet. Men det er samme princip, at jeg skal beregne energibevarelsen, men er bare i tvivl om hvad de 2,97% står for.

Vedhæftet fil:bevarelse af energi.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. marts 2022 af peter lind

Den er ikke bevaret som den står der. Hvis det er målte værdier, kan der dog være usikkerheder på tallene. Så kan der godt være forskel på tallene, men forskellen må ikke overskride usikkerhederne


Svar #6
23. marts 2022 af hejsa987

tak for din hjælp! 

et lille ekstra spørgsmål. Hvordan kunne du afgøre at den ikke var bevaret? havde det noget med tallet 2,97? og kan formlen overhovedt benyttes til noget?


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. marts 2022 af peter lind

Du har vist ikke forstået hvad jeg skrev i #5

Det kan også være bevaret. Hvis det er MÅLTE tal er der altid usikkerhed på dem. Så vil man sige at man har eftervist energibevarelsen med den nøjagtighe som målingerne tillader.

Hvis det er teoretiske tal, skal det gælde eksakt og så er energien ikke bevaret.

Dertil kommer at der ved en måling altid er ting man ikke har kontrol over d.v.s. at der er fejlkilder.


Skriv et svar til: Fysik - mekanisk energibevarelse!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.