Fysik

Beregning til erstatningsmodstand og ellære hælp

25. marts 2022 af Sofia0294 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg har siddet fast i en fysik opgave der er vedhæftet. Håber der nogle der kan fortælle mig hvilken formel der skal bruges, og hvorfor? og hvordan jeg løser opgaven. 

Tak på forhånd, se b.la. vedhæftet. 

Vedhæftet fil: opgave 9.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Der er ikke skrevet navne på modstandene, så det skal vi lige have på plads:

R1 = 22Ω, R2 = 10Ω, R3 = 12Ω.

R2 og R3 er koblet i parallel. Det bevirker, at spændingsforskellen over dem er den samme. Det kan man bruge sammen med Ohms lov til at finde formlen:

1/R23 =1/R2 + 1/R3.

R1 er i serie med R23. Derfor er den samlede modstande R = R1 + R23.

Du bruger så Ohms lov til at finde strømstyrken og igen Ohms lov til at finde spændingsforskellen over R1.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. marts 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. marts 2022 af ringstedLC

a)

\begin{align*} R_E &= 22\,\Omega+10\,\Omega\parallel 12\,\Omega \\ &= 22\,\Omega+\frac{(10\cdot 12)\,\Omega}{(10+12)\,\Omega} \end{align*}

b), c) Figuren viser ikke hvilken modstand, der er R1:

\begin{align*} \textup{Hvis }R_1=22\,\Omega: I_{R_1} &= \frac{U}{R_E}=I_{R_E}=\frac{U_{R_1}}{R_1} \\ U_{R_1} &= I_{R_1}\cdot R_1 \end{align*}

Ellers; modstande i parallel deler strømmen i det omvendte forhold af modstandstallene.

\begin{align*} \textup{Hvis }R_1=10\,\Omega:\frac{I_{R_1}}{I_{R_2}} &= \frac{R_2}{R_1} \\ I_{R_1} &= I_{R_E}\cdot \frac{12\,\Omega}{(10+12)\,\Omega} \\ U_{R_1} &= U-U_{R_1}=U_{par.} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Du har oprettet en ny tråd om emnet. Det må betyde, at denne du ikke mener, du har fået et brugbart svar.

Du må skrive, hvad du mangler.


Skriv et svar til: Beregning til erstatningsmodstand og ellære hælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.