Studievejledning

Skift fra 2. g til HF ?

19. april 2022 af Theofyn

Hej,

Jeg går i 2. g og det er nu uholdbart. Jeg er kommet i unåde hos en af mine lærer,. Ligemeget hvad jeg forsøger, så ignorerer han mig eller taler nedladende til mig (han jordede mig desværre også til prøveeksamen, som jeg gik grædende fra). Dette har jeg gjort mange gange igennem de sidste 2 år (vi har ham i linjefag) og nu er jeg så bange for at deltage i undervisningen med ham.

Derfor vil jeg høre, hvad I mener, at jeg skal gøre ? - jeg har talt med studievejlederen på skolen, men de siger bare, mød op ellers bliver du smidt ud, der er ingen diaglog med læren, så jeg magter ikke mere. 

Derfor vil jeg høre om jeg på nogen måde kan skifte til evt. HF i en anden by og evt. springe ind på 2. HF efter sommerferien? Jeg har ikke lyst til at gå i gymnasiet mere, men jeg vil gerne være færdig om 1 år og ikke først 2 år i fremitiden. 

Kan det lade sig gøre og i så fald, hvad kræver det?

Hilsen  Theo


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2022 af hillstrøm

Hej Theo

Øv, det lyder godt nok træls og jeg kan godt forstå at du gerne vil skifte og det kan du sagtens - jeg ved dog ikke om du kan springe direkte ind på 2. HF eller om det overhovedet er en god idé - her tænker jeg bla på, at du kommer, som ny, ind i en klasse, hvor alle kender hinanden i forvejen og at du måske ikke har læst helt det samme, som de andre - min erfaring er, at det er rarest at være med fra starten

"jeg har ikke lyst til at gå i gymnasiet mere" - er det mon ikke, fordi det hele er mega træls lige for tiden - hvis du kommer et sted hen, hvor du trives og det er sjovt at være, så vil to år flyve af sted - jeg formoder ikke, at du er så gammel, så om du er færdig om et eller to år betyder ikke noget i den sammenhæng - du har tiden for dig

har du overvejet at tage din hf på vuc?

her er elevsammensætningen helt anderledes end på gymnasiet, fordi der også kommer voksne mennesker og fordi langt de fleste er mere målrettede og ambitiøse / engagerede - det giver et helt andet studiemiljø og som oftest også en bedre undervisning

bor du på fyn?

prøv at kigge her - der er flere forskellige muligheder -

https://www.vucfyn.dk/uddannelser/hf-plus-stx/

jeg vil forslå, at du ringer til / booker en tid hos én af deres vejledere - jeg vil anbefale, at du får et møde med én - det er som regel rarest / nemmest at sidde ansigt til ansigt frem for at tale i telefon - vær ærlig og fortæl, hvorfor du vil skifte, hvad du gerne vil og hvad du forventer dig af det hele

jeg kan se, at vuc i københavn har optag helt frem til skolestart, så det har de sikkert også på fyn

har du talt med dine forældre om det? hvad vil de fx sige til, at du stoppede nu og fik et arbejde indtil august? kunne det være en mulighed?

det tror jeg, at jeg ville vælge - det lyder ikke, som nogen rar situation, du befinder dig i - på en eller anden måde, vil det nok være rarest for dig selv at stoppe, frem for at blive smidt ud - det bliver mere et valg end et nederlag

lad dig ikke slå ud af en enkelt lærer, som godt nok lyder som noget af "en klaphat" - du er ung, det er dit liv - det skal være sjovt og føles værd at leve :-)

skriv gerne igen, hvis der er mere


Skriv et svar til: Skift fra 2. g til HF ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.