Kemi

Udbytte

21. april 2022 af casper2122 - Niveau: B-niveau

Hej jeg er i gang med en opgave, men mine udregninger giver en udbytte% på mere end 100, hvor den gerne skulle ligge under 100. Så jeg ville lige høre om der er nogle der kan se om jeg har lavet en fejl i mine beregninger?

Vedhæftet fil: Kemi.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. april 2022 af Sveppalyf

Hvis du kigger lidt nærmere på reaktionsligningen, så kan du se at på højresiden har du et glycerolmolekyle samt tre sæbemolekyler. Så den teoretiske mængde sæbe bliver så

m = 3 * 0,01176 mol * 278,4 g/mol = 9,822 g

(Det giver det samme, men det er ikke ét stort molekyle men derimod tre mindre molekyler.)

Dette er den teoretiske mængde. Den praktiske mængde i % af den teoretiske mængde er så

20,71g / 9,822g *100% = 210,9%

Jeg kan forstå at øvelsen er noget med at man skal filtrere den fremstillede sæbe ud af blandingen af glycerol, sæbe og overskydende NaOH. Så det er måske nok forventeligt at det praktiske udbytte er større end det teoretiske (altså at den fremstillede sæbe er for uren.).


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2022 af Omar95 (Slettet)

#1
Hvis du kigger lidt nærmere på reaktionsligningen, så kan du se at på højresiden har du et glycerolmolekyle samt tre sæbemolekyler. Så den teoretiske mængde sæbe bliver så

m = 3 * 0,01176 mol * 278,4 g/mol = 9,822 g

(Det giver det samme, men det er ikke ét stort molekyle men derimod tre mindre molekyler.)

Dette er den teoretiske mængde. Den praktiske mængde i % af den teoretiske mængde er så

20,71g / 9,822g *100% = 210,9%

Jeg kan forstå at øvelsen er noget med at man skal filtrere den fremstillede sæbe ud af blandingen af glycerol, sæbe og overskydende NaOH. Så det er måske nok forventeligt at det praktiske udbytte er større end det teoretiske (altså at den fremstillede sæbe er for uren.).

Tak, det er godt, at få genopfrisket hukommelsen! Det gav min hukommelse et skub

Svar #3
21. april 2022 af casper2122

Ahhhh, okay. Mange tak for hjælpen! :)

Skriv et svar til: Udbytte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.